Kanelbullar!

Idag är det äntligen kanelbullens dag! Skulle jag vara tvungen att välja ett enda bakverk att äta och baka resten av mitt liv skulle det vara kanelbullar helt klart! Vilket skulle ni välja?
 
Och självklart så bjuder jag dagen till ära på mitt favoritrecept på kanelbullar! :)
 
Recept:
  • 5 dl röd mjölk
  • 50 g jäst
  • 1 dl socker 
  • ½ tsk salt
  • 1 tsk kardemumma
  • 150 g rumsvarmt smör
  • 800 g vetemjöl
  • 1 st ägg
  • 1-2 dl pärlsocker
Fyllning:
  • 150 g rumsvarmt smör
  • 1 dl strösocker
  • 2 msk kanel
Gör så här:
  • Värm mjölken till 37 grader.
  • Smula ned jästen i en bunke (jag använder min hushållsassistent här så jag tar den tillhörande bunken).
  • Slå den varma mjölken över jästen och rör ordentligt tills all jäst är upplöst.
  • Tillsätt socker, salt och kardemumma.
  • Tillsätt sedan smöret i bitar.
  • Mät upp mjölet i en annan bunke.
  • Tillsätt mjölet tills du har en fast deg som släpper i kanterna men fortfarande är lite klibbig.
  • Arbeta degen kraftigt i ca 5 minuter med maskin (ca 10 min för hand)
  • Låt degen jäsa övertäck (jag använder både plastfolie och bakduk) i ca 30 min.
  • Gör fyllningen, lägg alla ingredienserna i en skål och rör ihop till en jämn smet.
  • Ta upp degen på ett lätt mjölat bakbord och arbeta den lätt.
  • Dela degen i fyra delar.
  • Kavla ut varje del till en rektangel.
  • Bred på fyllningen.
  • Rulla ihop och skär rullen i ca 10 delar (beroende på hur stora bullar du vill ha). 
  • Lägg bullarna (med skarven under bullen) på en plåt med bakplåtspapper.
  • Låt jäsa övertäckt (än en gång kör jag med både plastfolie och bakduk) i ca 40 min.
  • Sätt ugnen på 225-250 grader.
  • Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. 
  • Grädda mitt i ugnen 5-10 minuter tills bullarna har fått en fin gyllene färg.
Varma bullar med ett stort glas kall mjölk. MUMS! :D
 
Bakning, Bullar, Recept | Bakning, Bullar, Kanelbullar, recept | |
Upp