Granskottslemonad

Hej på er!
 
Torsdag fast fredag, känns utomordentligt bra ;)
 
Idag kommer ännu ett tips på vad du kan göra med granskott. Här hos mig börjar det bli lite för sent för att plocka dom men jag frös in en del när jag plockade sist så nu är det bara att ta fram dom ur frysen igen! :)
 
Det här är första gången jag testar någonting likande. Det började faktiskt med ett tips från en kollega sen var jag bara tvungen att testa. Superenkel att göra och så himla god! Helt perfekt att dricka iskall en varm sommardag. Tog med mig lite till jobbet och det blev en riktig hitt! Så här kommer receptet:
 
Recept:
  • 4 dl granskott
  • ½ tsk vaniljessens
  • 1 st liten citron
  • 8 dl vatten
  • 1 dl flytande honung (går bra med vanlig också men se till att röra ut den ordentligt så att det inte blir en klump)
Gör så här:
  • Skölj granskotten ordentligt i ett durkslag och häll över i en värmetålig bunke.
  • Tillsätt vaniljessens och rivet citronskal.
  • Koka upp vattnet och slå det över granskotten. 
  • Låt stå i ca två timmar, gärna med lock.
  • Blanda i honungen och saften från citronen.
  • Mixa lätt med en stavmixer och sila sen lemonaden genom en finmaskig sil (se till att trycka ur all saft ur blandningen med hjälp av en sked).
  • Häll upp på flaska/burk och förvara i kylen.
 
Fyll ett glas med is och slå på granskottslemonaden, spä ut med lite vatten tills du fått en lagom stark smak.
Sen är det bara att njuta! :)
 
Dryck, Recept | Dryck, Granskott, Granskottslemonad, Lemonad, Nyttigt gott, recept | |
#1 - - Sanna:

Ser jättegott ut! Kolla gärna in min blogg också!

Svar: Det blev supergott, ja det ska jag göra!😊
Whisk and Stir

Upp