Banana nut bread

Hej på er!
 
Hoppas allting är bra med er! Idag tänker jag dela med mig av ett av mina favoritrecept. När jag bakar den här så ger jag inte bort någonting, man skulle nog kunna säga att det här är det enda jag bakar som jag inte ger bort någonting av. Den här smäller jag i mig helt själv! :D
 
Den här varianten är SÅ god (än en gång cred till mister Roy Fares), men är man allergisk eller inte tycker om nötter så är det bara att ta bort dom eller byta ut mot andra nötter. Det kanske till och med går att byta ut mot solrosfrön? Oj, det måste jag verkligen testa någon gång! :)
 
Recept:
  • 240 g vetemjöl
  • 5 g bikarbonat
  • 3 g salt
  • 4 st (över)mogna bananer
  • 60 g valnötter
  • 120 g rumsvarmt smör
  • 110 g farinsocker
  • 2 st ägg
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 170 grader.
  • Smörj en avlång bakform. Klä botten med bakplåtspapper och mjöla sidorna.
  • Mosa bananerna.
  • Hacka nötterna.
  • Sikta ned vetemjöl, bikarbonat och salt i en bunke.
  • Vispa smör och farinsocker fluffigt i en annan bunke.
  • Vispa ned ett ägg i taget i smörblandningen.
  • Tillsätt bananerna, nötterna och de torra ingredienserna.
  • Rör ihop till en slät smet.
  • Häll smeten i formen.
  • Grädda mitt i ugnen i ca 40-45 min.
  • Provstickan ska vara torr när kakan är klar (ibland kan det ta lite längre tid beroende på hur stora bananerna är).
  • Låt kakan svalna i formen ca 10 min innan du stjälper upp den.
 
Bakning, Bröd, Mjuka kakor, Recept | Bakning, Banan, Banana nut bread, recept | |
Upp