Saffransextrakt

Hej på er!
 
Ännu en dag närmare jul nu, jäklar vad tiden springer iväg! Idag ska jag bjuda på något som ni både kan springa hem och göra direkt eller vänta till efter jul och göra då som förberedelse inför nästa års julbakande, eller varför inte både och? ;)
 
Det här är nämligen saffransextrakt eller marinerad saffran som en del också säger och detta är verkligen busenkelt. Du behöver bara saffran, helst med hela pastiller men det går bra med malen också (se då bara till att du får ut även det som sjunker till botten) och lite "ren" alkohol. Jag använder vodka när jag gör min saffransextrakt men jag har också hört om folk som tar både rom och whisky, det har jag dock aldrig provat, men jag lovar att det går alldeles utmärkt med "vanlig vodka"!
 
Men varför ska man lägga in saffran i vodka? Jo, spriten drar ut mer smak ur saffranen och får smakerna att verkligen blomma ut, så extra goda saffransbakverk helt enkelt! Dessutom är det ett superbra tips om du råkar snubbla över billig saffran efter julen. Då är det att göra extrakt på det så har du till nästa år!
 
Recept:
  • 2 g hela saffrans pastiller (kan gå att hitta på ICA annars funkar det med malen saffran också)
  • 4 msk alkohol (vodka)
Gör så här:
  • Blanda samman allt i en liten glasflaska eller burk och låt sedan stå och dra. Minst ett dygn. Jag kan tycka att en vecka brukar bli ganska bra. Men den kan utan problem stå upp emot ett år.
 
Sedan är det bara att baka på den som vanligt. 1 msk av extrakten ersätter 1 påse saffran. Jag använder hela extraktet när jag bakar, pastillerna också (en del silar bort dessa) för jag tycker det är lite fint när de syns i bullarna. 
 
Ha det bra så länge så ska jag leta fram ett smaskigt recept som vi kan använda den här till! :)
Bakning, Extrakt, Julbak, Recept, Tips | Baka utan ugn, Bakning, Extrakt, Saffran, Saffransextrakt, Tips | |
Upp