Citronrulltårta

Hej på er!
Lördag idag och jag bara njuter efter en ganska hektisk vecka på jobbet. Kopplar av med lite bakning och den här gången blev det en citronrulltårta. Jag hittade nämligen en burk med lemon curd i frysen så det passade helt perfekt! Enkelt att baka, gott och dessutom går det snabbt så du behöver inte vänta så länge innan du kan mumsa i dig en bit😍
 
Recept:
  • 2 st ägg
  • 1 dl socker + 2 msk
  • 1½ dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 msk kallt vatten
  • 1-2 dl lemon curd (recept hittar du här)
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 250 grader.
  • Klä en plåt med bakplåtspapper.
  • Vispa ägg och socker fluffigt i en bunke.
  • Sikta i vetemjölet och bakpulvret, blanda försiktigt men ordentligt.
  • Tillsätt vattnet och blanda.
  • Sprid ut smeten jämnt på bakplåtspappret.
  • Grädda mitt i ugnen ca 5 minuter.
  • Strö socker över den varma botten
  • Lägg på ett bakplåtspapper och antingen en plåt till eller en skärbräda.
  • Vänd sedan botten upp och ned.
  • Dra försiktigt av pappret från botten (du kan pensla pappret med lite kallt vatten om du har svårt att få bort det).
  • Bred lemon curden över botten.
  • Rulla ihop botten med hjälp av pappret (ibland får jag hjälpa till och kladda lite med händerna om rullen inte blir så tajt som jag vill).
  • Låt svalna lite med skarven nedåt innan du skär upp den.
 
Klicka gärna på hjärtat nedan om du gillar mina recept❣
 
Bakning, I långpanna, Mjuka kakor, Recept | Bakning, Citronrulltårta, Lemon Curd, Recept, Rulltårta, bakning, recept | |
Upp