Chocolate chip peanut butter cookies

Hej på er!
Helgen är över igen och det är redan tisdag. Nu känns det dock som att tiden går fort. Vi är redan framme i november och det känns inte som att det är allt för långt kvar till jul. Har ni börjat lyssna på julmusik ännu? Jag ska erkänna att jag drog igång min favoritlista i helgen medan jag bakade. Jag kunde helt enkelt inte hålla mig. Det är nästan så att man önskade att det doftade lussebullar medan man stod och rörde i en kastrull med kokande knäck. Men julbakandet får vänta lite till innan jag drar igång😉
 
Idag ska jag bjuda er på ett helt fantastiskt recept på chocolate chip peanut butter cookies. Om ni följt mig ett tag så har ni stött på mina chocolate chip cookies (recept här) som har blivit otroligt omtyckta vilket är superroligt! Här har ni nu en ny variant och framtida favorit vill jag lova. Älskar du jordnötssmör? Ja då är det bara att sätta igång att baka!😄
 
Recept:
  • 112 g osaltat smör
  • 112 g jordnötssmör
  • 200 g socker
  • 225 g ljust farinsocker
  • 1 st stort ägg
  • 2 st stora äggulor
  • 3 tsk vaniljsocker
  • 350 g vetemjöl
  • 10 g maizena
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk salt
  • 100 g mörka chokladknappar (går att byta ut till lika stor mängd hackad choklad av den sort du tycker om)
  • 60 g hackade jordnötter (går att utesluta)
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 180 grader.
  • Rör smör, jordnötssmör, socker och farinsocker tills det blir ljust och fluffigt, ca 3 minuter i maskin med vinge.
  • Ha i det hela ägget och rör ordentligt.
  • Ha i äggulorna en och en och rör ordentligt mellan.
  • Tillsätt vaniljsockret och fortsätt röra tills det blir ordentligt luftigt, ca 2 minuter.
  • Blanda samman mjöl, maizena, bakpulver och salt i en skål. 
  • Häll de torra ingredienserna i smör och socker smeten. Blanda allt ordentligt.
  • Tillsätt chokladknapparna och blanda väl.
  • Skopa upp degen med en glasskopa och lägg dem på ett bakplåt med bakplåtspapper. Se till att ha lite med mellanrum mellan kakorna. Har du ingen glasskopa går det utmärkt att rulla kulor för hand och lägga på plåten.
  • Grädda mitt i ugnen 10-13 min.
  • När du tagit ut plåten ur ugnen kan du lägga på några extra chokladknappar på varje kaka om du vill. 
  • Låt svalna helt innan du hugger in!
 
 
Bakning, Choklad, Kakor, Recept | Bakning, Chocolate chip cookies, Chocolate chip peanutbutter cookies, Choklad, Kakor, Recept, bakning, recept | |
Upp