Vaniljextrakt

Hej på er!
 
Här kommer faktiskt ett litet pysseltips, nej jag ska inte byta inriktning på blocken, det är ju ändå ett bakpyssel😉 Jag använder hyggligt mycket vanilj i det jag bakar och varje gång den tar slut gråter jag en liten skvätt för jag tycker det är aningens för dyrt för att köpa egentligen. Så då hittade jag faktiskt någon som hade gjort sitt eget vaniljextrakt och ni känner ju mig vid det här laget så jag var ju givetvis tvungen att testa!
 
Det var ju faktiskt plätt lätt att göra det här extrakten själv och jag har sett flera som gjort extrakt på andra saker så ni ska nog se att det dyker upp flera sorters extrakt här på bloggen med tiden😉 Det som var jobbigast var ju all väntan! I början gick jag ned i källaren där jag förvarade den för att titta om något hade hänt i stort sett varje dag, jag ville ju att den skulle bli klar direkt!
 
Men när de där tre månaderna äntligen hade gått så kan jag säga att det helt klart var värt att vänta på. Jag gillar verkligen att använda det hemmagjorda vaniljextrakten för jag har fått för mig att jag tycker att den smakar mycket mer, det känns mer äkta. Redan när man skruvar av korken känner man hur starkt det doftar av vanilj. Dessutom är det ju lite extra roligt att kunna säga att jag har gjort den själv!😏
 
Recept:
  • 1 dl vodka eller annan "ren sprit"
  • 2 st vaniljstänger
  • 1 liten flaska (helst i glas men jag hade bara i plast och det funkade fint)
  • 3 månaders tålamod
Gör så här:
  • Dela vaniljstången i tillräckligt stora bitar att de får plats i den lilla glasflaskan (det kommer göra att du frå lite frön i vaniljextraktet men det gör ingenting).
  • Snitta vaniljstängerna men låt dom vara stängd i ändarna. Vi vill ha så mycket vaniljfröna kvar i stången som möjligt.
  • Lägg vaniljstängerna i den lilla glasflaskan och täck helt med spriten.
  • Ställ flaskan mörkt och svalt.
  • Efter ett tag kommer extraktet få en bärnstensfärg då det börjat dra åt sig av vaniljen.
  • Efter 3 månader så är den klar.
  • Ta ur vaniljstången (Obs, släng den inte du kan använda den fler gånger!) och sedan är det bara att använda extraktet som du vill.
När jag tar ut vaniljstången så lägger jag den i en plastpåse för att sedan använda den till exempel till vaniljkräm. Och efter vaniljkrämen sköljer jag alltid av den och lägger den på en bit papper för att torka ordentligt. När den sedan är torkad så använder jag den en sista gång när jag gör mitt hemmagjorda vaniljsocker. Det gäller ju att få ut så mycket som möjligt av stången!😆
Det färdiga vaniljextraktet 3 månader senare!😍
 
Bakning, Extrakt, Recept, Tips | Bakning, Extrakt, Recept, Tips, Vanilj, Vaniljextrakt, bakning, recept | |
#1 - - Lisa:

Hej! Hur blir det med alkoholen i vodkan? Försvinner den eller stannar kvar?

Svar: Hej! Alkoholen stannar kvar så länge extraktet är i sin flytande form. Sen försvinner alkoholen så fort kakan hettas upp (stekning och gräddning)😊
Whisk and Stir

Upp