Rabarbersaft

Hej på er!
Nu kan man verkligen säga att det är rabarbertider! Även här i gästrikland där jag bor växer rabarbern så att det knakar! Jag har faktiskt plockat en liten bukett från mamma och pappas rabarber nyss i helgen. Min egen vill jag nog vänta lite till med innan jag tar från. Den är nämligen en del av min fasters rabarber och har flyttats från Tierp hit till mig så vill vara helt säker på att den växer som den ska och trivs innan jag faktiskt tänker ta lite av den också (vet att dom säger att man inte ska ta av en flyttad rabarber första året men då kommer den här rabarbern bli ett rabarbermonster!😂). 
 
Den här rabarbersaften har jag gjort massvis med gånger. Vi kan nog lugnt säga att det blir upp emot 5ggr/år eller rabarbersäsong. Delvis gör jag den för att det är så otroligt gott med hemgjord rabarbersaft och dels för att det är ett helt utmärkt sätt att ta hand om rabarber när det börjar bli så mycket att man inte hinner med😅. Det är superlätt att göra rabarbersaft och dessutom behöver du bara 4 st ingredienser, inget krångel bara att köra!
 
Recept:
  • 1 kg rabarber
  • 1½ liter vatten
  • 4½ dl strösocker
  • saften från 1 citron
Gör så här:
  • Skär rabarberna i tunna skivor och lägg i en stor kastrull.
  • Tillsätt vatten och koka upp.
  • Låt koka i ca 15 min utan att röra tills rabarbern är mjuk. 
  • Sila av saften och se till att använda en slickepott så att du trycker ur all saft som finns kvar i purén. Var noga med att spara purén! Det finns massor med goda bakverk du kan använda den till!😍
  • Häll tillbaka saften i kastrullen.
  • Tillsätt socker och citron.
  • Låt koka upp.
  • Låt saften svalna och häll sedan upp på väl rengjorda flaskor
Förvara saften i kylen, håller upp emot tre veckor! Det kan bildas ett litet lager i botten på flaskan om den stått ett tag men det är bara att skaka saften lite så försvinner. Det är fruktkött från rabarbern som lägger sig på botten så alltså inget farligt!😊
 
Bakning, Dryck, Recept | Rabarber, Rabarbersaft, Recept, Saft, recept | |
Upp