Ätbart glitter

Hej på er!
Idag tänker jag köra all-in på dekoration och vad passar bättre i dessa eurovisiontider än att göra eget ätbart glitter?! Det är verkligen superenkelt att göra och sedan kan du dekorera nästan vad du vill med det. Kakor, tårtor eller varför inte kanten på glaset till en festlig drink på lördag? Dessutom så spar du så mycket pengar jämfört med om du skulle köpa det färdigt istället. Det kan jag lova dig. Sen är det ju ett roligt pyssel att göra själv eller med barnen!😄
 
Recept:
  • Liten zip-påse
  • Socker
  • Pastafärg
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Lägg bakplåtspapper på en plåt.
  • Häll sockret i en zip påste (jag använde ca 2 dl socker men du väljer själv hur mycket du vill göra).
  • Tillsätt lite pastafärg i den kulör du vill ha. Du väljer själv hur mycket du vill ha i. Vill du ha en stark färg tar du lite mer färg. Vill du ha en svagare färg tar du lite mindre färg.
  • Stäng påsen ordentligt och blanda sedan runt sockret ordentligt tills du har en jämn färg.
  • Häll ut sockret på bakplåtspappret och sprid ut det så att du har ett tunt jämnt lager.
  • Torka mitt i ugnen ca 5-7 min. Kör inte sockret för länge för då kommer det att börja smälta.
  • Lått sockret svalna på plåten.
Förvara i en bruk med lock och passa på att använda till allt möjligt!
Klicka gärna på hjärtat nedan om du gillar mina recept❤
 
Bakning, Recept, Tips | Bakning, Dekoration, Glitter, Recept, recept, Ätbart glitter | |
Upp