Twixrutor

Hej på er!
Hoppas ni har en trevlig lördag. Själv håller jag på att förbereda inför lite semester nästa vecka. Jag jobbar måndag men sen på tisdag är det äntligen dags för lite efterlängtad semester. Jag har inte haft så himla mycket ledighet de senaste åren så den här är verkligen välbehövlig!😎
 
Men nog om det! Dagens recept är Twixrutor! Dom är helt fantastiska kan jag lova! Jag hade en tanke om att ta med mig ett gäng till jobbet (det bleb ganska många rutor av en satts) men det blev liksom inte så. Vi smällde i oss allesammans själva!😂 Dom är så himla goda så jag lovar att vid nästa kalas är det dom här jag kommer baka och bjuda på!😍
 
Recept:
  • 125 g rumsvarmt smör
  • 4 dl mjöl
  • ½ dl socker
Kola:
  • 125 g smör
  • 2 dl socker
  • 3 dl grädde
  • ½ dl ljus sirap
Garnering:
  • 200 g mjölkchoklad
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Lägg ett bakplåtspapper i botten på en ugnsform som är ca 20x30 cm.
  • Blanda ihop alla ingredienserna till botten till en smulig deg.
  • Tryck ut degen i ugnsformen.
  • Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter, kakan ska börja få lite färg i kanterna när den är klar.
Kola:
  • Rör samman alla ingredienserna i en stor kastrull.
  • Låt koka upp och koka till 122 grader. Rör lite försiktigt då och då.
  • Bred ut kolan över kakbotten.
  • Ställ in i kylen.
Garnering:
  • Smält chokladen i mikron eller över vattenbad.
  • Bred den smälta chokladen över kolafyllningen.
  • Ställ kakan i kylen i ca 20 min.
  • Ta ut kakan och gör mönster med en gaffel om du vill.
  • Skär kakan i bitar och förvara i en lufttät burk i kylskåpet.
  • Ta fram ca 20 min innan servering.
 
 
Bakning, Choklad, Kakor, Recept | Kakor, Klassiker, Twix, Twixkakor, Twixrutor | |
Upp