Funfetti cookies!

Hej på er alla!
 
Här om dagen kom jag på att jag skulle baka kakor. Jag blev bara så himla sugen på det. Så kom jag ihåg att jag hade sett dom här kakorna med strössel på pinterest flera gången så jag bestämde mig för att försöka mig på att göra mina egna.
 
Det här är det första receptet jag har gjort helt själv från grunden. Annars brukar jag alltid ha ett tidigare recept att snegla på och sedan tvista till det efter mitt egna tycka och smak men här har jag bara plockat fram allt i mitt huvud och sedan testat om det fungerade. Och det gjorde det :)
 
Recept
  • 150 g rumsvarmt smör
  • 1½ dl socker
  • 1 st ägg
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • ½ st citron, det rivna skalet
  • 4 dl vetemjöl
  • ¾ dl strössel
Gör så här
  • Sätt ungen på 175 grader. 
  • Klä en plåt med bakplåtspapper. 
  • Lägg det rumsvarma smöret i en bunke och kör igenom det några gånger med vingen till bakmaskinen (rör runt med en träsked om du inte har en bakmaskin)
  • Tillsätt socker och kör massan ordentligt krämig.
  • Tillsätt sedan ägg och kör tills allt blandats ordentligt till en lös massa.
  • Tillsätt bakpulver, vaniljsocker och det rivna citronskalet.
  • Tillsätt vetemjölet och strösslet och kör med vingen tills det gått ihop till en deg. 
  • Rulla degen till små bollar och lägg på plåten. 
  • Tryck till bollarna lätt. 
  • Grädda kakorna mitt i ungen i ca 10-12 min. 
Låt kakorna svalna på plåten innan du mumsar i dig dom!😋
Klicka gärna på hjärtat här nedan om du gillar mina recepet❤
 
Bakning, Kakor, Recept | Bakning, Funfetti cookies, Kakor, Recept, recept | |
Upp