Fudge

Hej allesammans!
Påsken börjar så smått närma sig och jag är mitt uppe i planerna kring vilket godis jag ska baka och lägga i påskäggen i år. Det var något år sedan jag testade att göra det för första gången och det blev så himla omtyckt av nära och kära att jag helt enkelt fortsatte att göra det😄
 
Först ut i år är den här fudgen, jag gjorde den första gången i julas och jag bara älskar den! Kan liksom inte få nog av den och äter bit efter bit om den står framme. Att göra fudge är mycket enklare än man tror och den sköter sig ju lite själv på spisen (det gäller bara att ha koll på temperaturen) och sedan ska den stelna i en form. Väldigt lite arbete för väldigt tt godis!😍
 
Recept:
  • 1½ dl vispgrädde
  • 1½ dl strösocker
  • 1 dl vit sirap
  • 1 tsk havssalt
  • 50 g smör
  • 100 g mjölkchoklad/vit choklad
Gör så här:
  • Klä en fyrkantig form med bakplåtspapper, min var 25x25cm.
  • Häll grädde, strösocker, sirap och salt i en kastrull. 
  • Koka upp tills sockret har smält och rör då och då.
  • Låt smeten koka till 123 grader.
  • Under tiden kan du skära smöret i kuber och hacka chokladen.
  • När smeten har nått 123 grader tar du av kastrullen från plattan.
  • Rör ner chokladen och smöret. Rör tills allt har smällt.
  • Häll upp fudgen i formen och låt svalna.
  • Skär fudgen i bitar och försvara svalt i en burk med lock.
Klicka gärna på hjärtat nedan om du gillar mina recept❤
 
Bakning, Choklad, Godis, Recept | Baka utan ugn, Bakning, Godis, Recept, bakning, recept | |
Upp