Ugnar

Hej på er!
 
Jag tänkte att vi skulle ta en snabb diskussion kring ugnar. Jag är ingen expert men märker stor skillnad på de ugnar jag använder. Oavsett om du har en varmluftsugn eller en "helt vanlig ugn" så är det viktigaste ändå att du känner din egen ugn. Lättaste är om du bakar något som du själv känner dig bekväm med och vet hur det smakar och känns när det är färdiggräddat. På så vis kan du testa om din ugn kanske är lite varmare eller kallare än generellt. Då vet du oftast om du kommer behöva öka graderna lite, grädda den en aning längre eller ta ut bakverket lite tidigare än vad som står i receptet. 
 
Min ugn som jag använder just nu är helt ny för mig eftersom vi flyttade in i huset för bara en månad sedan och jag har inte hunnit baka så himla mycket sedan dess. Jag kommer få testa mig fram med min ugn och vakta mina bakverk lite extra nu när jag ska sätta igång med bakningen. Speciellt eftersom man inte vill ha torra och brända lussekatter så här när det börjar närma sig juletider😉Ugnen jag hade i min lägenhet var en helt vanlig ugn som finns i de flesta hem. Den ugnen var lite svalare en generellt kom jag fram till efter flera års bakande. Jag visste att jag antingen behövde höja graderna lite eller ha mina bakverk längre tid i ugnen, ibland behövdes både och. Där fick jag testa mig fram precis som jag kommer behöva göra nu.
 
Så även om du känner din ugn ska du alltid vara lite extra pass på när det kommer till gräddning. Titta gärna en gång för mycket än en gång för lite. Det är verkligen inte roligt att ta ut en hel plåt med brända bakverk som man lagt massor med tid och kärlek på! Bara ett litet tips!😘
 
Bilden ovanför är på nutellakakor och det receptet hittar ni här.
 
Bilden nedanför är på drömmar och det receptet hittar ni här.
 
 
Bakning, Tips | Bakning, Tips, Ugn | |
Upp