Pannacottapaj med rabarberspegel

Hej på er!
Nu har jag äntligen något nytt att dela med mig av till er. Anledningen till att det har dröjt så länge är för att vi haft en mindre kris med ugnen här hemma. Vi höll på grädda pizza för några veckor sedan och när sista pizzan är i ugnen så hör jag hur det börjar smälla och skramla i köket och sedan hur sambon svär högt. Ugnsluckan har fastnad i öppet läge. Vi drog och slet, pressade och lirkade. Gjorde allt i vår makt men det funkade inte! Vi fick grädda klart pizzan med luckan öppen och sedan dess har jag alltså varit utan ugn.
 
Bakabstinensen börjar bli ganska allvarlig nu så här tre veckor senare. Jag ska erkänna att jag har varit hem till mamma och pappa för att baka iaf en gång och efter ca en och en halv vecka började jag frenetiskt följa alla taggar jag kunde som innehåller "No bake".  Så det var väl lite så jag ramlade över det här receptet. Det kommer ursprungligen från My Kitchen Stories och är verkligen en superhitt! Jag kan säga att jag har hunnit baka det två gånger under de här tre veckorna och det finns nog en risk att det blir en gång till innan någon hyresvärd behagar att faktiskt hjälpa mig (jag är inte bitter)!
 
Recept:
  • 300 g drömmar
  • 50 g smör
Pannacotta:
  • 6 dl vispgrädde
  • 150 g vit choklad
  • 1½ dl socker
  • 1 nypa vaniljpulver
  • 1½ tsk, agar agar pulver
Rabarberspegel:
  • 450 g rabarber (både frysta och färska går bra)
  • 1 citron saften
  • 1½ dl strösocker
  • 1½ dl vatten
  • 1½ tsk agar agar pulver
Gör så här:
  •  Lägg kakorna i en plastpåse (eller använd två om du har tunna påsar som lätt går sönder) och banka sönder kakorna till smulor.
  • Smält smöret i en kastrull.
  • Tillsätt kaksmulorna i kastrullen och blanda ordentligt.
  • Tryck ut blandningen i en pajform (den jag använder är 24 cm) och ställ i kylen.
Pannacotta:
  • Grovhacka chokladen och lägg den i en kastrull.
  • Slå på grädden och värm på medelvärme tills chokladen har smält. Blanda ihop till en tjock smet.
  • Ha i strösocker, vanilj och agar agar pulver. Rör ordentligt.
  • Koka upp under omrörning och låt koka ca 3-4 min under omrörning.
  • Låt svalna en liten stund och häll sedan upp i det kylda pajskalet.
  • Ställ tillbaka pajen i kylskåpet.
Rabarberspegel:
  • Lägg rabarber, citronsaften, strösocker och vatten i en lite större kastrull. Koka upp till ett mos.
  • Sila moset så att du bara får saften kvar (men spar purén, den är supergott som fyllning i kakor och bullar).
  • Häll saften och agar agar pulvret i en kastrull och koka upp. Låt koka ca 3 minuter.
  • Låt spegeln svalna lite, den ska fortfarande ha en rinnig konsistens, innan du häller den över pannacottan. 
  • Låt pajen stå i kylskåpet minst 1h innan servering.
Bakning, Efterrätt, No bake, Paj, Recept | Bakning, Pannacotta, VIt choklad pannacotta, Vit choklad pannacotta paj, recept | |
Upp