Rocky Road

Måndag.
Idag ska jag erkänna att jag inte hade den klassiska måndagsångesten. Jag hade en så otroligt bra söndag igår att det liksom aldrig blev jobbigt. Jag började med att ta en lång sovmorgon (med nybakat bröd till frukost) och sedan letade jag mig ut i skidspåren med en termos varm choklad. På kvällningen hann jag även med att sno ihop lite maränger, jag använde mig att mitt vanliga recept som du hittar här och passade även på att testa lite nya pastafärger. Jag behöver nog testa dom ett par gånger till innan jag visar resultatet kan jag säga.
 
Men strunt i det nu! Nyss i veckan gjorde jag en klassisk rocky road och oj vad gott det är! Jag hinner glömma bort det mellan gångerna! Den här gången gjorde jag en liten sats. Vi är bara två stycken hemma och det är lätt att det man bakar inte hinns ätas upp så att man får slänga det och det finns inget tråkigare än att behöva slänga mat (det är faktiskt sambon som får slänga bakverken när de blivit dåliga för jag klarar det inte). Men därför kör vi ett litet recept på rocky roads den här gången och det är helt perfekt att lägga bakplåtspappret i en matlåda för att få lagom stora bitar! :)
 
Recept:
  • 10 st dumle
  • 1 dl blandade nötter (jag använda jordnötter och pistagenötter, kan ersättas med frön eller helt uteslutas också)
  • 175 g choklad (ta en sort du tycker är god)
  • ca 1 dl minimarshmallows
  • 1 nypa flingsalt
Gör så här:
  • Klä en matlåda med bakplåtspapper.
  • Skär dumlen i mindre bitar.
  • Skala pistagenötterna.
  • Smält chokladen i en skål.
  • Tillsätt dumlen och minimarshmallowsen och rör tills de smällt lite.
  • Tillsätt sedan resten av ingredienserna och blanda samman till en tjock smet.
  • Häll smeten i matlådan och låt stå tills det stelnat i rumstemperatur.
  • Skär godiset i bitar och ät!
Jag har förvarat mina i en burk med lock i rumstemperatur men har du väldigt varmt hemma så funkar kylskåpet också fint! :)
Bakning, Choklad, Godis, Julbak, Recept | Bakning, Godis, Rocky Road, recept | |
#1 - - Emilia Sjödin :

Ser jättegott ut! :)

Svar: Tack snälla du! :)
Whisk and Stir

Upp