Söndagsscones

Hej alla!
 
Idag har jag en riktig bakdag. Började dagen med att sno ihop scones till frukost. Te och scones en söndag morgon är aldrig fel! :D Fortsatte sedan med citron och vaniljtårtbotten, blev två olika sorters fyllningar till tårtan och sedan passade jag på att slänga ihop några hälsosamma bars också så att jag kan ha under nästa vecka. Receptet på alla sakerna kommer så småningom! Men först här och nu kommer receptet på mina söndagsscones :)
 
Recept:
  • 4½-5½ dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 krm salt
  • 50g smör
  • 2 dl mjölk
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 250 grader.
  • Blanda 4 dl av vetemjölet, bakpulvret och saltet i en bunke.
  • Tillsätt smöret i kuber och finfördela det med fingrarna.
  • Tillsätt mjölken.
  • Om degen blir allt för kladdig (så att du inte kan dela eller forma den alls) så tillsätter du resten av vetemjölet lite i taget tills det blir en kladdig men ändå formbar deg.
  • Smörj en muffinsplåt eller lägg bakplåtspapper på en vanlig plåt.
  • Dela degen i åtta delar och rulla de till bollar och lägg de i muffinsplåten.
  • Grädda mitt i ugnen ca 10 min eller tills de fått en fin gyllene färg.
  • Låt svalna lite lagom innan du äter dom.
Dom här går också bra att frysa men hos mig blir det aldrig några kvar så det är inget jag behövt göra ;)
Bakning, Bröd, Frukost, Mellanmål, Recept | Bakning, Scones, Söndagsscones, recept | |
#1 - - Angelica:

Men åh, så gott! Måste även tillägga att jag är fullkomligt förälskad i tekannan!

Svar: Ja jag älskar scones! Åh tack, den har varit med mig i många år och tycker lika mycket om den fortfarande :) <3
Whisk and Stir

Upp