Maränger

Hej igen!
Vi kickstartar det nya året direkt med mitt favoritrecept på maränger. Jag väljer oftast att spritsa ganska små maränger när jag gör dom, delvis för att jag tycker att gräddningen blir bättre då och delvis för att jag tycker att de blir mycket sötare ;) 
 
Receptet:
  • 75g äggvitan (2-3 ägg)
  • 1 ½ dl strösocker
  • Ett par droppar citron
  • ev. pastafärg
 
Gör så här:
  • Knäck äggen i en bunke. Var noga med att bunken inte innehåller något fett och så att det inte kommer äggula med.
  • Vispa äggvitan till ett hårt vitt skum i hushållsassistent eller med en elvisp och tillsätt sedan sockret lite i taget under vispning. 
  • Ha i ett par droppar citron och vispa sedan tills marängen blivit tjock och glansig, det tar ungefär 10min i hushållsassistent.
  • Blanda eventuellt ner pastafärg om du vill färga dina maränger.
  • Häll marängsmeten i en spritspåse med valfri tyll och spritsa ut maränger i önskad storlek på en plåt med bakplåtspapper.
  • Grädda marängerna mitt i ugnen på ca 100 grader i ungefär en timme. Lufta gärna ugnen genom att öppna ugnsluckan och släppa ut ånga ett par gånger under gräddningen för att marängerna ska torka snabbare.
  • Stäng sedan av ugnen och låt marängerna torka helt på eftervärme.
Sedan är det bara att njuta! :D
 
 
 
 
 
 
Bakning, Recept | Bakning, maräng, maränger, recept | |
Upp