Chokladbollar med daim

Hej!
 
Jag måste bara dela med mig av det här fantastiska receptet på Chokladbollar/Daimbollar. Dom är försvinnande goda kan jag lova, åt upp halva satsen själv samma kväll ;)
 
När jag bakar chokladbollar så väljer jag oftast att mixa mina havregryn så att det blir som mjöl. Jag tycker det blir mycket godare när själva bollen är "len" och man inte behöver få stora bitar av havregryn i munnen. Men om du hellre vill ha havregrynen hela så funkar det också jätte bra, du kan använda samma mängd som är angivet i receptet oavsett hur du vill göra. Det är lika med vätskan. Jag tycker i vanliga fall inte om kaffe men gillar det i bakverk. Jag tycker att det ger en djupare smak till chokladen. Men vill du göra bollarna utan kaffe så funkar det bra att använda mjölk eller vatten också. Eller varför inte ge bollarna en extra touch av choklad och hälla i lite oboy? :D 
 
Jag valde att rulla mina i pärlsocker då jag tyckte det blev finast, prövade att rulla i krossad daim också men de med pärlsocker blev helt klart mina favoriter. Men strössel eller kokos funkar såklart också bra, här har du chansen att sätta din egen prägel! :D
 
Recept:
  • 100g smör
  • 3 dl havregryn
  • 0,75 dl socker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 2-3 msk kakao (jag använde ca 2,5 för jag fick slut på kakao)
  • 2-3 msk kaffe/mjölk/vatten
  • 150g hackad daim
Topping:
  • Pärlsocker/hackad daim
Gör så här:
  • Skär smöret i små kuber och lägg det i en stor bunke.
  • Kör havregrynen i en mixer så att det blir som mjöl.
  • Tillsätt socker, vaniljsocker och kakao till smöret.
  • Tillsätt havregrynsmjölet.
  • Tillsätt vätskan.
  • Arbeta ihop alla till en kladdig smet.
  • Tillsätt daimen och arbeta in den.
  • Ställ smeten i kylen ca 30 minuter.
  • Ta ut smeten, rulla till små bollar och pärlsocker.
Förvara i kylen, om det blir några kvar! ;D
 
Bakning, Choklad, Godbitar, Recept | Bakning, Chokladbollar, Daim, Daimbollar, recept | |
Upp