Klassiska semlor

Hej lördag!
Älskar lördagar, speciellt den här lördagen. Jag är ledig och vädret är helt otroligt. Klarblå himmel så långt ögat når och massor av sol! :D
 
Men nu kan vi väll verkligen säga att vi är inne i semmeltider? Semlor är ju så gott! Ska verkligen passa på att baka några den här helgen. Man måste ju ladda upp ordentligt inför tisdag ;) Här kommer mitt recept på klassiska semlor som är fyllda med mandelmassa och toppade med lättvispad grädde, MUMS! :)
 
Jag använder mitt grundrecept på semmelbullar till de här semlorna. Du hittar det receptet här.
Vaniljsockret jag använder till grädden är hemgjort och det hittar du här.
 
Recept:
  • 2 st semmelbullar 
  • ca 40 g mandelmassa till två normalstora semlor (en riktig smaksak, ta så pass mycket att du själv tycker att det blir perfekt!)
  • 1-2 tsk vaniljsocker
  • ca 1 msk mjölk
Garnering:
  • Florsocker
Gör så här:
  • Skär ett trekantigt lock på semmelbullarna och gröp ut innanmätet.
  • Riv mandelmassan och blanda med innanmätet från bullen i en liten skål. Använd en gaffel och tillsätt lite mjölk i taget tills du fått den konsistens du vill ha (Jag vill ha min lagom fast men lite klibbig. Också en smaksak, så ta den konsistensen du själv tycker bäst om).
  • Fyll bullarna med mandelmassablandningen.
  • Häll upp grädden, tillsätt vaniljsocker och vispa lätt.
  • Spritsa eller klicka grädden på de fyllda bullarna.
  • Lägg på locken och pudra med florsocker.
Hur äter du din semla? Jag äter alltid locket först och hugger sen in på resten av semlan :)
 
 
 
Bakelse, Bakning, Recept | Bakning, Klassiska semlor, Semla, Semmelbullar, recept | |
#1 - - Caroline:

Vad gott med semlor.

Svar: Ja dom här var fantastiska! :D Kommer flera recept på olika varianter inom snar framtid så håll ögonen öppna så kanske du hittar en ny favorit ;)
Whisk and Stir

#2 - - Caroline:

Det låter spännande. :) ska hålla ögonen öppna. En favorit just nu är saffranssemlan, saffran i brödet med mandelmassa och grädde.
Men jag är öppen för att prova fler sorter. :)

Svar: Åh det har jag aldrig provat! Lät spännande, det ska jag försöka mig på tror jag. Tack för tipset! :)
Whisk and Stir

#3 - - Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm:

Vad gott! Jag måste också baka semlor! :D

Svar: Ja passa på, det är ju så gott! :D
Whisk and Stir

#4 - - rememberthiis.blogg.se:

gott :)

Svar: Jag skulle kunna äta upp alla själv så gott tyckte jag det var ;)
Whisk and Stir

Upp