Knäck med finess

(null)
Halloj!
Lördag och imorgon är det julafton men ni hinner fortfarande slänga ihop lite godis om ni inte redan hunnit med det!
 
Här kommer mitt recept på knäck. Snabbt, enkelt (om man tar av den vid rätt grader och inte bränner den som jag gjorde de första två gångerna) och otroligt gott. Dessutom kan du variera receptet i oändlighet! Jag är dock mest för vanligt hederlig knäck utan någonting i och jag vill ha den hård i början men att den sedan blir lite mjuk när man har den i munnen, då är den perfekt!
 
Här är det bara fantasin som sätter gränserna. Jag har polkagrisknäck som en ny favorit men den med havssalt var inte alls dålig den heller kan jag säga. Här är det bara din fantasi som sätter gränserna😊
 
Recept:
  • 1 dl socker
  • 1 dl sirap
  • 1 dl grädde
  • Olika topping ex. krossad polkagris, havssalt, chili, hackad mandel.
  • 1 msk smör
Gör så här:
  • Blanda socker, sirap och grädde i en tjockbottnad kastrull.
  • Häll din topping i knäckformarna (jag har använt en pralinform i silikon när jag gjorde mina knäck)
  • Koka upp smeten tills den når 128-130 grader. 
  • Ta av kastrullen och blanda ner smöret.
  • Häll knäcken i formarna.
  • Låt svalna och stelna helt innan du ploppar ur dom ur formarna.
Ja imorgon är det Julafton så jag vill passa på att önska er alla där ute en riktigt god jul! Hoppas ni tar det lugnt och äter massor med gott tillsammans med era nära och kära. I mellandagarna är många lediga och vad passar då bättre än att baka lite gott att njuta av tillsammans. Så håll utkik efter lite smarriga godisrecept i mellandagarna, för man behöver ju inte alltid baka allt godis innan jul :)
 
Stor kram till er alla!
(null)
(null)
 
Bakning, Godis, Julbak, Recept, Tips | Bakning, Godis, Knäck, Knäck med finess, Tips, recept | |
#1 - - Angelica Wåhlin:

Men gudars, vad gott!!

Svar: Ja, jag älskar knäck och lovar att det var kanongott!😍
Whisk and Stir

Upp