Chokladbollar med kolagömma

Hej på er och glad Fredag!
Om ni frågar mig finns det ju alltid någonting att fira. Det är fredag, det är måndag, det är sol ute, vi går mot sommar, det är någon annans födelsedag. Gillar man att fira kan man alltid hitta på någonting. Men idag firar vi att det är fredag och att vi redan är halvvägs inne i mars och vad passar då bättre än att jag bjuder på ett nytt recept?!
 
Den här gången är det chokladbollar med kolagömma. Dessa slängde jag ihop en gång när jag ville ha något lite festligare än vanliga chokladbollar att bjuda på. Jag hade en öppnad burk med dulce de leche i kylen och passade på att använda den. Perfekt kombo! Jag valde att klicka ut min dulce de leche på et bakplåtspapper och lägga det i frysen innan, det för att jag tyckte att den var lite lättare att hantera då men om du inte hinner det så går det jättebra att bara klicka i lite direkt i din chokladboll också.
 
Recept:
  • ½ burk dulce de leche
  • 100 g smör
  • 3 dl havregryn
  • 0,75 dl socker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 2-3 msk kakao 
  • 2-3 msk kaffe/mjölk/vatten
Gör så här:
  • Klicka ut din dulce de leche på ett bakplåtspapper och ställ den i frysen i ca 20 min så att de blir ordentligt kalla/frysta.
  • Skär smöret i små kuber och lägg det i en stor bunke.
  • Tillsätt havregryn, socker, vaniljsocker och kakao till smöret.
  • Tillsätt vätskan.
  • Arbeta ihop alla till en kladdig smet.
  • Ställ smeten i kylen ca 30 minuter.
  • Ta ut smeten, rulla till små bollar.
  • Platta till bollarna.
  • Lägg en klick dulce de leche i varje boll och nyp ihop igen.
  • Rulla bollarna i pärlsocker.
  • Ät bollarna kylskåpskalla, mums!😍
Klicka gärna på hjärtat nedan om du gillar mina recept❤
 
Bakning, Choklad, Godbitar, Recept | Choklad, Chokladbollar, Chokladbollar med kolagömma, Recept, recept | |
Upp