Karlsbaderbullar

Men hej på er alla!
 
Hoppas ni har en riktigt trevlig vecka. För mig är det första veckan efter julledigheten så lite segt är det allt. Men det hjälper helt klart att drömma mig bort till allt gott som bakats 2018 och som nu ska bakas 2019!😍
 
Har ni hört talas om Karlsbaderbullar? Jag hörde talas om dom första gången för några veckor sedan då jag såg en bild på någon annan som hade bakat sånt. Givetvis var jag genast tvungen att testa😉
Till det här receptet använder jag min hushållsmaskin som vanligt. Vill ni knåda degen för hand så dubbla arbetstiden så kommer degen bli bra!
 
Recept:
  • 2½ dl mjölk
  • 50 g jäst för söta degar
  • 4 st ägg
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk bakpulver
  • 1¼ dl vit sirap
  • 960 g vetemjöl
  • 250 g rumsvarmt smör
  • Fyllning:
  • 125 g rumsvarmt smör
  • 15 g vaniljsocker
Garnering:
  • 25 g smör
  • 2 dl strösocker
Gör så här:
  • Värm mjölken till fingervarmt
  • Fördela jästen i en bunke och slå på den ljumna mjölken.
  • Rör tills jästen har lösts upp.
  • Tillsätt ägg, salt bakpulver, sirap och nästan allt vetemjöl. 
  • Kör maskinen långsamt i 3 min.
  • Tillsätt smöret i omgångar medan maskinen arbetar på lägsta hastighet.
  • Öka hastigheten och kör i ca 7 min tills degen känns smidig men lite klibbig (är degen för klibbig så tillsätt lite mer av vetemjölet.)
  • Låt degen jäsa övertäckt i ca 30 min.
  • Rör samman det mjuka smöret och vaniljsockret till en slät smet.
  • Ta upp degen på ett lätt mjölat bakbord.
  • Kavla ut till en rektangel
  • Bred på ett jämnt lager av fyllningen.
  • Vik upp den undre kanten till den övre och skär i smala strimlor.
  • Snurra ihop strimlorna till bullar.
  • Lägg på plåt och låt jäsa under bakduk ca 90 min.
  • Sätt ugnen på 210 grader.
  • Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 10 min.
  • Smält det resterande smöret.
  • Pensla de fortfarande varma bullarna med smör och doppa dem i strösocker.
 
Bakning, Bullar, Recept | Bakning, Bullar, Karlsbaderbullar, recept | |
Upp