Lemon curd muffins

Hej på er!
Jag kan knappt bärga mig för nu ska jag äntligen få dela med mig av det här receptet till er! Asså jag har varit sugen på muffins i flera veckor nu och förra helgen passade jag äntligen på att baka några också! Dessa Lemon curd muffins med crumble blev otroligt goda! Skulle verkligen rekomendera er att testa dom!😍
 
För mig hamnade lemon curden liksom ovanpå muffinsen och blandade sig med smulorna. Det var gott men nästa gång tror jag att jag vill ha den mer i själva muffinsen. Så då ska jag antingen testa att göra en liten grop och lägga curden i och sen strö på smulorna eller lägga lite muffinssmet sedan curden, resten av smeten och sist smulorna. Det tro jag skulle funka, men hur som helst så är dom riktigt mumsiga!😉 
 
Recept:
  • 100 g smör
  • 2 st ägg
  • 3 dl socker
  • 7 dl vetemjöl
  • 2 tsk hemgjort vaniljsocker (receptet finns här!)
  • 3 tsk bakpulver
  • ½ tsk vaniljpulver/vaniljextrakt
  • 3 dl mjölk
  • 2 dl lemon curd (receptet hittar du här)
Crumble:
  • 75 g smör
  • 1 dl strösocker
  • 1¾ dl havregryn
  • ½ dl vetemjöl
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 180 grader.
  • Ställ ca 15 muffinsformar i en muffinsplåt (har du inte plats för 15 muffins i din plåt kan du grädda muffinsen i omgångar istället). 
  • Smält smöret i en kastrull.
  • Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
  • Blanda alla de torra ingredienserna i en bunke.
  • Rör ner både mjölblandningen och mjölken i äggsmeten i omgångar.
  • Rör sist ner smöret.
  • Fyll muffinsformarna till ca ¾.
  • Klicka i en klick lemon curd i varje muffins. 
Cruble:
  • Smält smöret i en kastrull.
  • Tillsätt alla de övriga ingredienserna i kastrullen och arbeta ihop till en smulig deg med en sked.
  • Fördela smulorna över muffinsen
  • Grädda mitt i ugnen ca 20-25 min, provstickan ska vara torr när du tar ut dom (kan vara svårt att se om du lyckas prova precis där du har curden så stick lite på sidan).
Klicka gärna på hjärtat här nedan om du gillade receptet❤
 
Bakning, Muffins, Recept | Bakning, Curd, Lemon Curd, Lemon Curd muffins, Lemon curd muffins med crumble, Lemoncurd, Muffins, Recept, bakning, recept | |
Upp