Kexchokladpaj med chokladtryffel och salt kolatäcke

Halloj!
Vi går äntligen mot ljusare tider. Som jag har längtat! Snart är det fortfarande ljust ute när man slutar jobba på dagarna! Det är ju helt fantastiskt och måste ju nästan firas. Vad passar då inte bättre att fira med lite choklad? Jag älskar choklad på vintern (vet att det mer börjar närmare sig vår men för mig känns det fortfarande som vinter!). För mig hör det liksom ihop. Mustiga, fylliga smaker passar så bra när det är kallt och murrigt ute (och även om det är ljusare nu är det fortfarande MASSOR med snö och inte direkt varmt).
 
Kola, nötter och choklad är verkligen i säsongen. Därför bjuder jag idag på en chokladtryffelpaj. SUPERgod vill jag lova! Skulle du vilja göra pajen i en lite större rund form (ca 24 cm) så är det bara att dubblera receptet. Formen jag använda var nästan lite för stor för bottnen så har ni en likadan så mixa en extra kexchoklad bara😊
 
Recept
  • 175 g kexchoklad (3 st)
  • 1¼ dl vispgrädde 
  • 2 tsk sirap
  • 37 g smör
  • 225 g choklad
  • ½ burk karamelliserad mjölk (á 397 g)
  • Flingsalt
Gör så här:
  • Stoppa kexchokladen i en mixer och mixa ordentligt tills det blivit en formbar deg.
  • Tryck ut massan i en pajform.
  • Ställ pajformen i kylskåpet
  • Ha vispgrädde, sirap och smör i en kastrull på medelvärme. Smält ihop alltsammans under omrörning.
  • Tillsätt chokladen och rör tills allt har smällt samman till en len fin smet.
  • Häll tryffeln i pajskalet och ställ tillbaka den i kylskåpet tills chokladtryffeln har stelnat ordentligt.
  • Dekorera med en halv burk karamelliserad mjölk och flingsalt innan servering.
Inspirationen är hämtad från extremt duktiga My Kitchen Stories❤
 
Bakning, Choklad, No bake, Paj, Recept | Bakning, Choklad, Chokladpaj, Chokladtryffel, Kexchokladpaj med chokladtryffel och salt kolatäckte, Kolatäcke, No bake, Paj, Recept | |
Upp