Hjortronsylt

Hej på er alla!
Hoppas allt är bra med er! Vi är mitt i flyttkaoset och alla mina baksaker ligger nerpackade i lådor. Bakabstinensen börjar göra sig påmind nu kan jag säga!😂 Precis innan vi flyttade ställde jag mig och kokade lite sylt. Dock hann jag aldrig lägga upp det innan det blev kaos men nu ska jag äntligen passa på att dela det med er! :)
 
Jag vet inte om ni tycker om att plocka bär men jag tycker att det är ganska så rogivande. Dessutom ÄLSKAR jag att ha egenplockade bär i frysen. Då känner jag mig riktigt rik kan jag lova. Hjortron är något som jag aldrig har gillat så mycket. Jag har varit med och plockat några gånger för att min sambo och min pappa gillar det men nu har det vänt lite. Det började faktiskt med en afterwork med jobbet där det serverades ost och kex efter maten. Till osten var det en hjortronmarmelad som jag ändå bestämde mig för att testa och oj så gott det var! Därefter provade jag ostkaka med varm hjortronsylt (jag har aldrig gillat ostkaka heller) och det var ju också gott! Däremot tycker jag fortfarande inte om att äta bara hjortron och sylten måste vara ganska söt för att jag ska gilla den. Så därför tog jag saken i egna händer och gjorde en egen sylt, super god! :)
 
Recept:
  • 500 g hjortron
  • 250 g vanligt socker (eller syltsocker)
  • ½ tsk vaniljpasta
Gör så här:
  • Skölj och rensa bären.
  • Häll bären, sockret och vaniljpastan i en kastrull.
  • Lägg på locket och låt gärna stå någon timme så att bären får chansen att släppa lite vätska.
  • Värm försiktigt upp sylten och låt sedan småkoka på låg värme under lock i ca 10 min.
  • Ta av från värmen.
  • Häll upp i rengjorda burkar.
  • Förvara svalt.
Jag rekommenderar verkligen den här sylten till lite ost och kex en fredagskväll, MUMS! :D
Bakning, Recept, Sylt | Bakning, Bär, Hjortron, Hjortronsylt, Sylt, recept | |
Upp