Brownie Peanut Butter Cookie

God dagens!
Nu har jag äntligen något nytt att dela med mig av! Och senare i veckan kommer dessutom fler bilder och lite recept på elefanttårtan som jag har smygvisat lite bilder från på Instagram! :D
 
Men idag: Brownie Peanut Butter Cookies, hur gott låter inte det?! Helt fantastiskt om du frågar mig och det är precis så dom smakar också. Det här är helt klart en av mina favoritkakor. Dom blir så himla goda med frostingen mellan browniekakorna. Älskar du choklad? Älskar du jordnötssmör? Då är det bara att sätta igång och baka! :D
 
Recept:
  • 350 g mörk choklad (funkar med annan choklad du tycker är god också)
  • 40 g osaltat smör
  • 2 st ägg
  • 150 g strösocker
  • 1 tsk vanilj extrakt
  • 35 g vetemjöl
  • ¼ tsk bakpulver
Frosting:
  • 160 g florsocker
  • 280 g jordnötssmör utan bitar (självklart går det att använda med bitar också men jag tycker det blir bättre utan)
  • 80 g rumsvarmt smör
  • 1 tsk vaniljextrakt
  • 0.8 dl grädde
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 180 grader.
  • Smällt 200 g av chokladen och smöret.
  • Hacka den överblivna chokladen.
  • Vispa ägg, socker och vaniljextrakt vitt och fluffigt med en hushållsmaskin, tar ca 15 minuter.
  • Sikta i vetemjöl och bakpulver.
  • Tillsätt den smälta chokladen samt den hackade chokladen.
  • Rör samman och låt stå i 10 minuter. 
  • Klä en plåt med bakplåtspapper och klicka ut matskedsstora klickar av smeten med ordentligt med mellanrum.
  • Grädda mitt i ugnen 8-10 minuter. Kakorna ska växa och spricka lite när de är helt klara.
  • Låt kakorna svalna helt medans de ligger kvar på plåten.
Frosting:
  • Vispa florsocker, jordnötssmör, smör och vaniljextrakt i ca 6 minuter tills det är ljust och fluffigt.
  • Tillsätt grädden och vispa ca 2 minuter till.
  • Spritsa ut frostingen på hälften av kakorna och lägg de andra som lock.
 
Ta-da! Färdiga att mumsa loss på! :D
 
Bakning, Choklad, Kakor, Recept | Bakning, Brownie Peanut Butter Cookies, Brownies, Jordnötssmör, Kakor, recept | |
Upp