Tropisk tårtbotten

Hej på er!
Idag ska jag bjuda på ett smarrigt recept på en ljus tårtbotten med riktigt tropiska inslag. Den passar helt perfekt till att hjälpa dig drömma dig bort till varmare breddgrader i ett Sverige fyllt med snö.
 
Här är det precis som med alla andra tårtbottnar att antingen kan du välja att grädda hela smeten i en form eller dela upp den i flera. Det du behöver tänka på är att justera gräddningstiden beroende på vilket av sätten du väljer. Korta gäddningstiden när du använder flera formar och det finns en risk att du får förlänga gärddningstiden när du bakar allt i samma. Men oavsett så ska provstickan vara torr när du tar ut bottnarna ur ugnen, då är de klara. Annars är det bara att köra! :D
 
Recept:
  • 230 g vetemjöl
  • 1 tsk bikarbonat
  • ½ tsk salt
  • ½ tsk malen kanel
  • 120 g rumstempererat smör
  • 230 g strösocker 
  • 1 stort ägg
  • 1 tsk vaniljextrakt
  • 1 st övermogen banan
  • 150 g krossad ananas (häll av överflödig vätska)
  • 1 dl hackade pekannötter (kan uteslutas)
  • 280 g gräddfil 
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Sikta ner alla torra ingredienser i en bunke.
  • Pensla och klä en eller två bakformar med bakplåtspapper. 
  • Häll smör och socker i en bunke (jag använder mig av min hushållsmaskin till det här receptet så jag tar den bunken).
  • Kör smör och socker vitt och fluffigt med maskinens vinge, ca 5 min. Ta för vana att skrapa bunkens kanter några gånger undertiden du kör smeten i maskinen.
  • Sätt maskinen på låg hastighet och kläck i ägget, se till att det blandas väl. 
  • Tillsätt vaniljextraktet.
  • Tillsätt mjölblandningen lite i taget och kom ihåg att skrapa kanterna lite då och då.
  • Mosa bananen och tillsätt den i smeten.
  • Tillsätt den krossade ananasen och pekannötterna, blanda samman ordentligt.
  • Häll smeten i formen/formarna.
  • Grädda i nedre delen av ugnen ca 20-30 minuter. Provstickan ska vara torr, då är bottnarna klara.
  • Låt svalna på galler.
Till tårtan på bilderna använde jag mig av denna botten och tillsammans med vitchokladmousse och rabarbermousse. Sedan spacklade jag den med italienskmaräng som jag brände av innan servering. Det blev en riktig sommardröm kan jag lova! Blir nog till att baka någonting liknande snart igen :)
 Receptet är hämtat ur boken: Holy Sweet av Christina Kokkalis och Linda Nielsen Wermeling
 
 
Bakning, Recept, Tårtor | Bakning, Tropisk tårtbotten, Tårta, Tårtbotten, recept | |
Upp