Tårtbottnar

God förmiddag på er alla!
Måndag igen, snö i luften och det är dags att dra igång ett litet tårttema här på bloggen. Vi kör igång direkt!
Det känns som en naturlig start att börja med bottnar så därför gör vi det. Det finns så otroligt många bottnar man kan välja på där ute så det är en mindre djungel. Jag kör ofta så samma typ av bottnar men sen ändrar jag smaksättningen efter varje specifik tårta.
 
När jag vill ha ljusa bottnar så jobbar jag oftast efter det berömda "3 lika delar receptet". Receptet ger en hög fin botten som är väldigt luftig och lätt att arbeta med. Den här bottnen har dock inte så mycket smak i sig så här behöver man inte vara snål med smaksättningen! Min favorit är citron (rivet citronskal i smeten) eller vanilj (massa härligt vaniljpulver)!
 
Recept på 3 lika delar hittar du här.
 
När det ska vara en riktigt maffig chokladtårta använder jag mig av ett recept som jag hämtat ur en kokbok av Roy Fares. Det här receptet är lätt att baka, går ganska snabbt att svänga ihop, blir makalöst saftigt och smakar underbart! Du hittar receptet i mitt inlägg om den fantastiskt magiska chokladtårtan, se länk nedan.
 
Recept på chokladbotten hittar du här.
 
Recept på både glutenfri tårtbotten och tropisktårtbotten kommer senare så håll utkik! :)
Bakning, Recept, Tårtor | Chokladbotten, Tårta, Tårtbotten, Vanilj, recept | |
Upp