Proffsigt bärlager till tårtor

Hallå på er!
Idag tänker jag bjuda på ett tips som jag använder mig utav när jag gör tårtor som ska innehålla ett lager med bär som inte behöver vara färska bär (vilket kan vara lite svårt att hitta den här tiden på året). Men för att det ska bli lite roligare än bara rårörda hallon med lite socker på kan du skryta lite med det här lagret som är superenkelt att göra och dessutom går snabbt att svänga ihop. Du ställer in det i frysen och sedan när du ska montera tårtan behöver du bara lägga dit det, inget krångel med att det ska klickas ut eller något. Lägg bara dit det och vipps så är du klar! Så sjukt smidigt och det bästa är att du kan förbereda det ett par dagar i förväg eftersom det ändå ska in i frysen och bli genomfruset innan du använder det! :)
 
Recept:
  • 200 g bär (jag använde hallon till den här)
  • 50 g strösocker
  • 50 g vatten
  • 4 g gelatin (2½ st gelatinblad)
Gör så här:
  • Klä en springform med löstagbar kant med bakplåtspapper i botten.
  • Lägg gelatinet i kallt vatten i ca 5 minuter
  • Koka upp bären tillsammans med vattnet och sockret.
  • Tillsätt gelatinet (kläm ur vattnet först om du använder gelatinblad)
  • Rör ut gelatinet ordentligt
  • Häll bärkompotten i springformen och ställ in i frysen.
  • Sen är det bara att ta fram den när den är genomfrusen eller du ska använda den.
Bakning, Recept, Tips, Tårtor | Bärlager, Tips, Tårta, recept | |
Upp