Kexchoklad

Hej!
Hoppas ni haft en härlig ledighet med massor av vila. Jag kör igång det nya året med ett nytt supersmarrigt recept nu inför helgen. Den här gången har jag gjort en variant på ett av mina favoritgodisar, nämligen kexchoklad. Kexchoklad är så enkelt att göra, dock lite pyssligt. Dessutom är det så mycket godare än den köpta (och tro mig här för jag älskar den köpta kexchokladen!)!😁
 
Anledning till att jag valde att göra en nyttig variant av denna var att jag snubblade över något som heter "proteinella" det är typ som en nutella fast med tillsatt protein, inget tillsatt socker och utan palmolja. Jag var väldigt skeptiskt när jag köpte den (sånt brukar ju inte vara gott) men den var helt fantastisk! Den här skulle jag utan problem kunna byta ut min vanliga nutella mot så god är den!
 
Vill du inte göra den här med proteinella så är det bara att du byter ut den till nutella, den sockerfria chokladen mot mjölkchoklad och sedan den mörka chokladen mot choklad av valfri sort. Varför inte passa på att välja en med smak i för att göra det hela lite mer spännande?!😊
 
Recept:
  • 10 st smörgåsrån
  • 100 g proteinella (kan bytas ut mot vanlig nutella)
  • 100 g sockerfri choklad (går att byta ut mot vanlig choklad)
  • 200 g mörk choklad
Gör så här:
  • Dela smörgåsrånen i tre lika stora delar. 
  • Ta fram ett smörgåspapper och lägg upp tio delar på det.
  • Ha proteinella och den sockerfria chokladen i en skål.
  • Smält blandningen försiktigt i mikron (eller i ett vattenbad) och rör ihop. 
  • Ta en tesked av blandningen och lägg på varje smörgåsrån och lägg sedan på ett rån till ovanpå. Upprepa en gång till. 
  • Ställ in rånen i kylen ca 20 min.
  • Smält den mörka chokladen i en bunke i mikron.
  • Pensla rånen med den smälta chokladen (först ena sidan och sedan den andra) och ställ sedan tillbaka in i kylen i ca 30 min innan det bara är att hugga in!

Bakning, Choklad, Godis, No bake, Nyttigt gott, Recept | bakning, choklad, godis, kexchoklad, no bake, nyttigt gott, recept | |
Upp