Godissnittar

(null)
Hej på er!
Hoppas ni haft en trevlig nationaldag! Skönt med en liten andningspaus mitt i veckan den här veckan kan jag känna. För även om det var en superbra helg innan så är det mycket som händer just nu så lite extra ledighet och vila tackas det aldrig nej till! ;)
 
Idag ska jag äntligen bjuda på receptet på godissnittar som jag lade ut på Instagram tidigare i veckan. 
Anledningen till att jag har bakat just godissnittar den här gången var att jag snubbade över Fridas bakutmaning. Det är superduktiga Frida Skattberg som bloggar på Amelia som dragit igång bakutmaningen. Jag blev superinspirerad och blev tvungen att haka på. 
 
Gillar du också att baka och vill hänga med på utmaningen så kan du läsa mer om den här.
 
Recept:
  • 150 g rumsvarmt smör
  • 3 ¾ dl vetemjöl
  • 1 ½ dl strösocker
  • 3 msk vit sirap /går även att använda ljus sirap
  • 1 ½ tsk bakpulver
  • 1 ½ tsk vaniljsocker
  • 1 ½ msk kakao
  • 10 st center bitar
  • 1 dl mariannekulor 
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Klä en bakplåt med bakplåtspapper.
  • Häll alla ingredienser utom kakao, center och mariannekulor i en bunke.
  • Nyp ihop alltsammans till en deg.
  • Dela degen i två och tillsätt kakao till den enda. 
  • När du knådat in kakaon i ena delen tillsätter du även mariannekulorna till samma deg.
  • Knåda snabbt in godiset och rulla degen till en längd. Lägg på plåten och tryck ut med fingrarna.
  • Ta den andra degen och rulla till en längd. Lägg på plåten och tryck ut med fingrarna
  • Tryck några gropar med ett finger i den ljusa degen, här ska vi placera godiset sen. 
  • Dela centergodiset i två delar eller använd dom hela, det bestämmer du själv. Tryck ner godiset i groparna på den ljusa degen.
  • Grädda kakorna mitt i ugnen ca 10-15 min.
  • Låt kakorna svalna någon minut innan du skär upp dom, men vänta inte för länge då blir dom för hårda!
Förvara kakorna i en burk med tättslutande lock eller frys in dom.
 
Bakning, Choklad, Godis, Kakor, Recept | Bakning, Godis, Kakor, Småkakor, Snittar, Snittar med godis, recept | |
Upp