Syrensaft

(null)
Hej på er!
Det här inlägget hade jag velat lägga ut redan i våras när det faktiskt var säsong och ni hade chansen att själva testa receptet. Nu blev det inte riktigt så men nu har jag iaf chansen att övertala er att ni måste prova det här receptet nästa gång ni får chansen!😊

Jag hade aldrig testat syrensaft innan jag snubblade över det här receptet på Instagram av My Feldt men kände att jag bara var tvungen att testa. Jag visste verkligen inte alls vad jag skulle vänta mig men oj vad positivt överraskad jag blev. Det var ju supergott! Det tar ju lite tid innan det är klart eftersom saften ska stå och dra i kylskåpet ett par dagar men det är verkligen ingen avancerad saft att göra och jag tror ni kommer hålla med mig när ni testat!😁

Recept:
  • 30 st lila syrenblommor (ju mörkare syrener ju mer färg får saften)
  • 1 kg vatten
  • 1 kg strösocker
  • 350 g färskpressad citronsaft (saften från ca 7 citroner)
  • 4 st citroner det rivna skalet (var smart och riv skalet från samma citroner som du tar saften från så tar du till vara på hela citronen)
Gör så här:
  • Plocka av blommorna från stjälkarna (var noga med att bara ta de lila blommorna annars kan saften bli besk) och lägg dom på lite papper så att småkryp som gömt sig i blommorna får chansen att krypa ut.
  • Lägg sedan blommorna i en stor bunke. 
  • Ha vatten och socker i en stor kastrull och koka upp.
  • Ta kastrullen från plattan och tillsätt citronsaften och det rivna citronskalet. 
  • Täck bunken med plastfolie och ställ in i kylen. Låt stå i kylen 2-3 dagar.
  • Sila saften genom en finmaskig sil.
  • Häll upp på ordentligt rengjorda flaskor.
Saften håller ca 1-2 veckor i kylskåpet (men jag har haft några flaskor som klarat sig betydligt längre men håll ett extra öga på dom för säkerhetsskull), den går även bra att frysa. Spä ut saften med vatten efter tycke när du ska dricka den😊

(null)

(null)


Dryck, Recept | Dricka, Recept, Saft, Syren, Syrensaft | |
Upp