Rabarber och vaniljbullar

Hej på er!
Vilket otroligt väder vi har! Det är lite svårt att förstå om jag ska vara ärlig! Man vill ju bara ligga på en filt i skuggan hela dagen och äter bullar och dricka kall mjölk, med möjlighet för att resa sig och ta ett svalkande dopp! Jag som fortfarande jobbar hoppas att det håller i sig tills jag också får lite semester men samtidigt hoppas jag på lite regn för det skulle verkligen behövas till skog och mark!
 
Idag tänker jag bjuda er på ett recept på just bullar! De här är mina rabarber och vaniljbullar. Supergoda vill jag lova! Dessutom så är dom perfekt att göra om du har rabarberpuré kvar från att du kokat rabarbersaft eller liknande! Det är nämligen den jag använder till rabarberfyllningen i dessa!
 
Recept:
  • 5 dl mjölk
  • 50 g jäst för söta degar
  • 1 dl strösocker
  • 1 tsk salt
  • 2 tsk stött kardemumma
  • 150 g rumsvarmt smör
  • 800g vetemjöl
Fyllning:
  • 2 dl marsankräm (jag använde den kallvispade sorten)
  • 2 dl rabarberpuré
  • Smält smör till garnering
  • Socker till garnering
Gör så här:
  • Värm mjölken till fingervarm.
  • Smula ned jästen i en bunke (jag använder bunken som tillhör min bakmaskin).
  • Tillsätt lite av den ljumna mjölken till jästen och rör ut med en visp tills det inte finns några klumpar kvar.
  • Tillsätt resten av mjölken.
  • Tillsätt, socker, salt, kardemumma och smöret.
  • Tillsätt ungefär hälften av vetemjölet och kör igång bakmaskinen på låg hastighet,
  • Tillsätt lite vetemjöl i taget tills du har en fin lite lätt klibbig deg som släpper från skålens kanter när du knådar den.
  • Låt degen jäsa i ca 30 minuter, under bakduk.
  • Vispa under tiden ordning marsankrämen. Rabarberpurén använder jag precis som den är, den har massa smaker och sötma med sig från saftningen så den behöver inget extra.
  • Klä ett par plåtar med bakplåtspapper.
  • Kör degen några varv i maskinen igen och ta sedan upp den på lätt mjölat bakbord och knåda den lite.
  • Dela degen i ca 40 st lika stora delar som du sedan rullar till runda bullar.
  • Lägg bullarna på bakplåtarna och låt jäsa under bakduk i ca 30 min till.
  • Sätt ugnen på 250 grader.
  • När bullarna har jäst klart gör du ett hål i mitten av varje bulle, jag tar en liten medicinkopp som jag trycker ner ordentligt i bullarna.
  • Klicka sedan i en klick med marsansåsen och en klick med rabarberpurén i varje bulle.
  • Jäs ytterligare 10 min, jag brukar köra utan bakduk denna gång.
  • Grädda bullarna mitt i ugnen ca 5-8 minuter. De ska få en fin gyllene färg.
  • Låt bullarna svalna helt innan du garnerar dom.
  • Smält lite smör till garneringen och häll upp sockret i en skål.
  • Pensla bullarna med smör och doppa dom sedan i strösockret. Färdiga!
 
Bakning, Bullar, Recept | Bakning, Bullar, Rabarber, Rabarber och vaniljbullar, Vanilj, recept | |
Upp