Överbliven smält choklad

Okej, jag ska erkänna. Jag är helt värdelös på att uppskatta hur mycket choklad man ska smälta till olika bakverk. Jag menar alltså helt urkass! Det blir alltid för mycket så att jag står där men en deciliter smält chokad över. Eller så blir det för lite, så tillsätter jag lite till och vips så har jag för mycket igen.
 
Därför skulle jag vilja tipsa om den här grejen jag började med för ett tag sedan. Jag blandar ner allt möjligt smått och gott i den överblivna chokladen. Sen har jag en liten munsbit när jag är sugen eller börjar bli sur för att jag är hungrig ;)
 
Till just dom här hade jag överbliven mörk choklad som jag rörde i naturella cashewnötter, jordnötter och toppade med flingsalt. Jag höftade med alla ingredienser och rörde i så pass mycket att det blev en klibbig smet. Sen klickade jag ut smeten på ett bakplåtspapper (det går lika bra att använda bullformar om man vill det) och strödde på flingsalt.
 
Dessa går också helt perfekt att göra med tex frön, alla sorters nötter, torkad frukt, godis och marshmallows. Här är det bara din egen fantasi som sätter gränserna! Ett helt perfekt litet knep när man vill ta vara på allt när man bakar och passar perfekt nu i januari när man ofta vill spara lite extra :)
 
Bakning, Choklad, Recept, Tips | Baka utan ugn, Tips, recept | |
Upp