Kardemummakakor med vit choklad

God morgon på er!

Hoppas ni haft en riktigt trevlig jul, ett gott nytt år samt några riktigt sköna lediga dagar. Ni kanske fortfarande är lediga? Själv har jag börjat jobba igen så det är full rulle och åter in i alla rutiner. Inte alls så jobbigt som jag trodde det skulle vara. Men samtidigt kan jag inte låta bli att fortsätta baka lite julgodis, ni får receptet på dom senare i veckan :)

Men idag ska ni få ett av recepten som var med i Bakboxens jubileumsbox! Det var deras oktoberbox som jag hade den stora äran att få ta fram recepten till och där bjöd jag på tre (enligt mig själv) helt fantastiskt goda recept. Det första var munkar med hallon eller vit chokladfyllning, det andra var miniblondies med hallonsås och det tredje var alltså detta: kardemummakakor med vit choklad. Min sambo älskar kardemumma så dom här blev en riktig hitt hos honom, även kollegorna tyckte om dom när jag tog med resten dit efterom jag inte tyckte han skulle trycka i sig alla helt själv. Hoppas ni också gillar dom! :)

Recept:

  • 100 g rumsvarmt smör
  • ¼ tsk vaniljpulver
  • 1/2 dl strösocker
  • 2 ¼ dl vetemjöl
  • 30 g hackad vit choklad
  • ½ msk kardemummakärnor (mald kardemumma funkar självklart också)

Gör så här:

  • Vispa smör, vaniljsocker och socker tills det blir ljust och poröst.
  • Tillsätt vetemjöl och vispa på låghastighet tills det blivit en smulig deg.
  • Tillsätt den hackade chokladen och arbeta in den med händerna tills du fått en deg som håller ihop.
  • Forma degen till en avlång trekant.
  • Mortla kardemummakärnorna.
  • Vänd trekanten i kardemumman.
  • Slå in degen i plastfolie (här kan du passa på att rätta till formen på din deg också).
  • Ställ degen i kylen 1-2 h.
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Skär degen i tunna skivor och lägg dom på en plåt med bakplåtspapper.
  • Grädda mitt i ugnen ca 8-10 min. Kakorna ska bara få lite färg innan de är klara.
Vill du lyxa till dessa ännu mer kan du doppa dom i lite smält chokad, ta den sorten du tycker om bara och varför inte strö på lite socker eller kanske lite hackade nötter? Bara din fantasi sätter gränserna här! :D
Bakning, Kakor, Recept | Bakboxen, Bakning, Kakor, Kardemummakakor, Kardemummakakor med vit choklad, recept | |
Upp