Elins cafékakor

God kväll på er!
Alla hjärtans dag börjar närma sig med stormsteg och varför inte passa på att baka lite extra? Ni vet ju att jag tar alla chanser jag får att knåda en deg eller röra ihop en smet så nu är det dags igen ;)
 
Det här receptet fick jag av min kompis Elin för några veckor sedan. Jag blev tvungen att testa det direkt och det har ju blivit några fler gånger efter det kan jag skvallra om men dom är ju SÅ GODA! Dessutom är dom både enklar att göra och går snabbt! Ett tips är om du som jag inte ens har tid att vänta på att smöret blir rumsvarmt, kör det i mikron ca 10 sekunder åt gången tills det har mjuknat, funkar utmärkt!
 
Kakorna har samma grund som de klassiska kolakakorna men med toppingen kan du variera dom i oändlighet. Du kan bestämma helt själv och testa dig fram till nya favoriter. Dom här hade jag kanel och strössel på. Men varför inte testa choklad, lakrits, lime, krossad polkagris eller något annat du tycker om? :)
 
Recept:
  • 100 g rumsvarmt smör
  • 1 dl socker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1 msk sirap
  • 2 ½ dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
Garnering:
  • Kanel
  • Strössel
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Klä en plåt med bakplåtspapper.
  • Lägg det mjuka smöret i en bunke.
  • Tillsätt resten av ingredienserna och blanda ihop till en småkladdig deg.
  • Dela degen i 8 st delar.
  • Rulla delarna till bollar och placera på bakplåtspapper med gott om mellanrum, de flyter ut väldigt mycket.
  • Platta till bollarna lite så att det blir runda kakor.
  • Strö över kanel och strössel.
  • Grädda mitt i ungen 10-15 minuter.
 
Bakning, Kakor, Recept | Bakning, Elins cafékakor, Kakor, recept | |
#1 - - Anonym:

Underbart goda 😋😋😋

Svar: Jajamensan, otroliga! :D
Whisk and Stir

Upp