Trillingnöt

God kväll på er!
 
Jag måste erkänna att jag faktiskt trodde att jag hade delat det här receptet med er redan men när jag började titta igenom bloggen så hade jag inte det! Därför tänker jag ikväll bjuda på en riktig klassiker. Hur gott är det inte med trillingnötter?! Det var min absoluta favorit i pralinasken och jag och min bror brukade alltid tjuvas om vem som skulle få den sista (han fick den oftast). Kommer ni ihåg uppståndelsen de blev när det tog bort dom ur askarna? Det var helt sjukt! Visst jag blev också besviken men det visade ju sig inte vara så himla krångligt att göra sina egna så nu har det blivit en riktig tradition!😄
 
Recept:
  • 100 g hasselnötter
  • 200 g mjölkchoklad
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Klä en bricka eller annan plan yta med ett bakplåtspapper.
  • Lägg hasselnötterna i en form och rosta i ugnen i ca 10 min.
  • När nötterna är färdiga lägger du dom i en bakhandduk och gnuggar ordentligt så att du få bort det mesta av skalet. 
  • Smält chokladen i bunke.
  • Häll i de skalade hasselnötterna i den smälta chokladen och rör om så att alla nötter får choklad på sig.
  • Ta sedan en sked och lyft upp nötterna tre och tre och placera dom på bakplåtspappret. Upprepa tills du använt upp alla nötterna.
  • Ta den överblivna chokladen och ringa över trillingnötterna som dekoration.
  • Låt stelna, klart! 😊
 
Tryck gärna på hjärtat nedan om ni gillade receptet!❤
 
Bakning, Choklad, Godis, Julbak, Recept | Bakning, Choklad, Godis, Julgodis, Recept, Trillingnöt, recept | |
Upp