Sarah Bernhardt

Sarah Bernhardt eller Biskvi? Ja du det har jag undrat så många gånger. Men nu har jag äntligen kommit fram till att det faktiskt är lite skillnad på dom (lite senare än alla andra ja jag vet). I En chokladbiskvi är det en fyllning som är gjort på chokladsmörkräm medan i en Sarah Bernhardt är fyllningen gjord på en chokladganache. Så nu när jag äntligen lärt mig skillnaden var jag tvungen att testa att baka dessa också. Biskvier har jag bakat massor med gånger förut. Det är en klar favorit hos min lillebror som gärna beställer såna av mig när jag ska baka.
 
Nu när jag testat båda måste jag säga att båda är väldigt goda, men vette sjutton om jag inte föredrar en vanlig hederlig biskvi ändå. Vilken tycker ni är godast? :)
 
Recept:
  • 150 g mandelmassa
  • ½ äggvita
Fyllning:
  • 2 msk smör
  • 4 msk vispgrädde
  • 150 g choklad
Garnering:
  • 200 g choklad
  • 25 g kokosfett
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 150 grader.
  • Klä en plåt med bakplåtspapper.
  • Riv mandelmassan.
  • Vispa upp äggvitan lätt och tillsätt den sedan till den rivna mandelmassan.
  • Blanda samma.
  • Klicka ut smeten på bakplåtspappret till ca 10 st bottnar. Mjöla fingrarna och tryck ut bottnarna lite lätt.
  • Grädda mitt i ugnen 12-14 min.
  • Lossna bottnarna från plåten medan de fortfarande är varma och låt sedan kallna med undersidan uppåt.
  • Koka upp smör och vispgrädde.
  • Lägg chokladen i en skål och slå på den varma vätskan.
  • Rör om ordentligt tills det har blivit en len chokladkräm.
  • Låt sedan stå i rumstemperatur tills den tjocknat och är helt sval.
  • Fördela fyllningen jämnt på alla bottnar.
  • Ställ kallt.
  • Smält choklad och kokosfett i en skål.
  • Ta ut biskvierna och doppa dom i chokladen. Jag tycker att det lättaste sättet att doppa dom är att spetsa den kalla biskvin på något vasst (jag brukar använda kniven från mina grillbestick) och sedan doppa dom. Då slipper man allt kladdande.
  • Låt chokladen svalna och förvara dom sedan i kylen eller frys in dom om du får några över ;)
 
 
Bakning, Choklad, Godbitar, Recept | Bakning, Biskvi, Biskvier, Godbitar, Klassiker, Recept, Sarah Bernard | |
Upp