Tips och trix vid bakning av bullar!

Igår var det alla bagares dag kan man säga. Det var ju kanelbullens dag! Hur många åt ni? Här hos mig blev det ett helt lass kan jag lova. Så många att jag tappade räkningen faktiskt ;) 
 
Ni vet när man bakar bullar så vill man ha till den där helt perfekta bullen? Den ska ha mycket av den goda fyllning, vara perfekt mjuk, saftig och gärna lite ljummen. Sen får den ju hemskt gärna se sådär himmelsk ut också! Och för att nå dit finns det några små knep som jag använder mig av när jag bakar så dom tänker jag nu dela med mig av till er. En del av dom känner ni säkert igen och använder redan men någon kanske är ny :)
 
 
Rör ut jästen. När jag rör ut jästen i degvätskan rör jag först ut jästen i bara lite vätska och rör noga tills det inte finns några klumpar kvar. Sedan tillsätter jag resten av vätskan och rör ihop dom. På det sättet är det lättare att röra ut all jäst och du slipper jästklumpar i degen.
 
Alltid rumsvarmt smör. Använd alltid rumsvarmt smör när du bakar bullar. Ofta i bullrecept står det att man ska smälta smöret men det gör aldrig jag. Detta för att smälter du smöret och har i så tillsätter du mer degvätska. Då kommer du behöva tillsätta mer mjöl också för att binda upp den och då får du torrare bullar. Använd därför alltid rumsvarmt smör. Du kan tillsätta smöret i kuber i smeten precis innan du tillsätter mjölet. Då kommer smöret blandas ut i degen men inte smälta. Perfekt för saftiga bullar!
 
Häll upp mjölet innan. När du mäter upp mjölet är det bäst att använda en vikt i gram istället för ett mått i deciliter, därför att det kan bli olika mängs mjöl i ett decilitermått beroende på hur hårt packat mjölet. Ha därför för vana att hälla upp mjölet i en bunke eller en tillbringare direkt från påsen utan att ruska eller packa mjölet. Då får du ett mer exakt mått och minskar risken för att få en för stor mängd mjöl och då också torrare bullar. Som en enkel regel kan man tänka att stora mängder mäter man i gram och små mängder går det fint att mäta upp med mått (det kan man ha som regeln inte enbart för mjöl utan för andra ingredienser också).
 
Gör glutenprovet. Det här är något jag själv inte använt mig av så mycket (mest för att jag glömt bort det) men det är väldigt praktiskt om man vill se om degen är ordentligt arbetad. När du har arbetat degen så att du tror att den är klar så tar du en liten bit deg. Testa om du kan dra ut den tunt utan att det spricker. Om den spricker så ska du arbeta degen lite till. 
 
Skär bullarna. Använd en riktigt vass kniv när du skär bullarna. Sedan är ett tips också att bara föra kniven fram och tillbaka utan att lägga någon vikt på den, såga dig igenom bullen istället för att trycka, då får du en snyggare snittyta och du slipper en ihop tryckt bulle.
 
För snyggare bullar. Jag brukar knyta mina kanelbullar just för att jag tycker att det blir mycket snyggare. Men det är ju bra vackert med en helt "vanlig hederlig kanelbulle" som är rullad med alla sina lager. Därför har jag nu ett tips. När du rullar bullarna så har skarven en tendens att rulla upp sig och jäsa ut så att bullen blir konstig och ful. Men om du lägger skarven under bullen så kommer bullen jäsa uppåt och bli supersnygg! Se bilden nedan för att se hur jag lagt skarven.
 
Plastfilm vid jäsning. Det här är ett nytt tips även för mig. Det innebär att när du har bakat ut dina bullar och lägger dom för att jäsa så dra först ett lager plastfilm över plåten (inte så hårt och inte så tight, vi vill inte strypa bullarna så att de inte kan jäsa) sedan kan du lägga på din bakduk. Med plastfilmen underst så får bullarna behålla sin vätska (eftersom bakduken inte suger upp den) och det blir varmt och mysigt som en bastu och det gillar ju jäsande bullarna! Testade detta tips sist jag bakade och måste säga att jag faktiskt tyckte mina bullar jäste mycket bättre. Jag kommer garanterat fortsätta med det här, både på degen i bunken och när jag har bakat ut dom, testa du också så får du se! :)
 
Så hoppas det kan ge er lite inspiration till nästa bullbak! Såg ni förresten receptet jag lade ut igår? Mitt absoluta favoritrecept! Har ni inte redan testat det så är det värt det kan jag lova! Receptet hittar du här
 
 
Är ni sugna på att göra lite varianter på era bullar så varför inte testa de här två recepten:
 
Bullar i form
 
 
 
Bakning, Bullar, Recept, Tips | Bakning, Bullar, Kanelbullar, Tips, recept | |
#1 - - Maria Anderzon - Vegansk Skönhetsblogg:

Blir så sugen av dina bilder!

Svar: Men tack snälla :)
Whisk and Stir

Upp