Salta kolasåskakor

Hej på er!
Äntligen fredag och vilket fantastiskt väder vi haft! Solen skiner och det ser helt magiskt ut ute. Men ack så kallt. Det märks verkligen att det börjar gå mot mörkare och kallare tider nu. Så vad gör man för att lyfta humöret lite extra då? Jo man bakar så klart!
 
Dom här kakorna är magiskt goda kan jag lova! Det tar lite tid eftersom det är tre olika moment men dom är superenkla och jag kan lova att det helt klart är värt den lilla extra tiden. Varför inte passa på att baka dom redan nu i helgen? :)
 
Recept:
  • 125 g rumsvarmt smör
  • 1 dl strösocker
  • 1½ dl brun farinsocker
  • 1 ägg
  • 1 tsk vaniljsocker (Jag använde mitt hemgjorda, recept här!)
  • 3½ dl vetemjöl
  • 1 tsk bikarbonat
  • ½ tsk salt
  • ca 1 dl salt kolasås (receptet hittar du här!)
  • 75 g mörk choklad
  • havssalt
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Ställ muffinsformar i en muffinsplåt eller på en vanlig plåt (använder du minimuffinsformar får du lite mindre med höga fina kakor, det går dock precis lika bra med vanliga muffinsformar, då blir kakorna lite längre bara. Jag använde vanliga muffinsformar till de kakorna som är på bilden).
  • Vispa smör, socker och farinsocker fluffigt.
  • Tillsätt ägget och vaniljsockret. Fortsätt vispa tills det är ordentligt blandat.
  • Blanda de torra ingredienserna i en annan bunke.
  • Sikta mjölblandningen i sockersmeten och arbeta ihop till en smidig lättarbetad deg.
  • Rulla degen till bollar i önskad storlek och lägg i muffinsformarna. 
  • Grädda mitt i ugnen 10-12 minuter, de ska få lite färg men inte mycket.
  • Ta ut kakorna och låt de svalna ett par minuter innan du gör ett hål i dem. Jag använde ett hostmedicinmått när jag gjorde mina hål.
  • Fyll kakorna nästan hela vägen upp med den salta kolasåsen. 
  • Låt kakorna svalna helt.
  • Smält den mörka chokladen i mikron eller försiktigt över ett vattenbad.
  • Toppa kakorna med den smälta chokladen och strö över lite flingsalt.
  • Förvara i kylen men de är godast att äta rumsvarma så ta fram dem en stund innan de ska serveras.
Dessa går även utmärkt att frysa om du vill spara några för annars går de åt i en rasande fart kan jag lova! ;)
 
Bakning, Choklad, Kakor, Recept | Bakning, Kolasås, Salt kolasås, Salta kolasåskakor, recept | |
Upp