Släng-ihop-paj!

Hej på er alla!
Hoppas ni har en skön lördag och njuter av livet😊
 
Det börjar ju äntligen bli dags för frukt och bärtider. Jag älskar det! Jag har sett att flera av er redan börjar skörda era rabarber, är ett litet tag kvar innan jag kan börja ta tag i min men jag ser att det kommer närmare dag för dag! Därför tänker jag passa på att bjuda på ett superenkelt recept som funkar till nästan alla typer av frukter och bär. Bärsäsong = pajsäsong😁
 
Det här receptet räcker till två portionspajer eller en mellanstor paj. Jag använde mig av två små portionsformar för jag tycker det ser lite extra festligt ut att bjuda på. Receptet är nästan aldrig exakt det samma gång efter gång eftersom jag "slänger ihop" pajen och höftar lite när jag mäter. Ibland är det mer smör i, ibland är det mer havregryn. Men den är alltid lika god! I pajerna på bilden har jag använt mig av rabarber, hallon och lite pressad citron😋
 
Recept:
  • Så pass mycket bär/frukter du vill ha.
  • 1 msk Potatismjöl
  • 1 msk socker
  • Smuldeg:
  • 80 g smör
  • 0,75 dl Havregryn
  • 0,75 dl socker
  • 0,75 dl vetemjöl
  • 1 nypa salt
  • 1 tsk vaniljsocker
 
Gör såhär:
  • Sätt ugnen på 225 grader.
  • Fyll pajformen med så mycket bär/frukt du vill ha och får plats med, spar lite plats till smuldegen.
  • Häll potatismjölet och 1 msk socker på bären/frukterna och blanda runt. 
  • Häll resten av ingredienserna i en bunke och nyp ihop till en deg (ibland när jag har bråttom och inte känner för att bli kladdig kör jag ihop degen med en elvisp).
  • Fördela degen över bären/frukten.
  • Grädda mitt i ugnen i ca 20 min och pajdegen fått en fin gyllene färg. 
Låt pajen svalna tills den är lite ljummen och servera sedan med vaniljglass eller vaniljsås! MUMS! 
 
Bakning, Paj, Recept | Paj, Rabarberpaj, Smulpaj, recept | |
Upp