Matchacupcakes

 
Hej på er!
 
Brukar ni titta på hela Sverige bakar? Vi kan väl säga att jag älskar det programmet! :D
Skulle vilja vara med något år men jag ska erkänna att jag är för feg för att söka in. Men i alla fall så vann ju Shireen förra säsongen (här kommer du till hennes hemsida) och i ett av avsnitten bakar hon dessa Matchacupcakes. Matcha känns som något som kommit stort nu på senaste tiden och verkligen blivit en trend.
 
Jag har i alla fall velat testa dessa cupcakes sen jag såg Shireen baka dom första gången så nu tog jag äntligen tag i saken och klickade hem en påse med matchapulver. Inte det billigaste jag köpt, så det är tur det inte behövs så mycket pulver för att ge en kraftfull smak. Jag har testat några och ska erkänna att det är en väldigt ovan smak för mig men jo dom är goda! Så passa på att testa själv ;)
 
Recept:
  • 50g smör
  • 1 ägg
  • 1 dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk matchapulver
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 dl mjölk
Frosting:
  • 100 g vit choklad
  • 100 g mascarpone
  • 1 dl grädde
  • 2 tsk matchapulver
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 1 lime, skalet
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Ställ muffinsformar i en muffinsplåt eller på en vanlig plåt.
  • Smält smöret.
  • Vispa ägg och socker vit och pösigt.
  • Blanda ner det smälta smöret.
  • Blanda alla de torra ingredienserna i en annan bunke.
  • Sikta ner de torra ingredienserna i äggsmeten.
  • Blanda i mjölken och rör tills det blir en smet utan klumpar.
  • Fördela smeten i muffinsformarna (fyll ca en tredjedel av formarna).
  • Grädda mitt i ugnen ca 8-10 minuter, provstickan ska vara torr när de är klara. 
Frosting:
  • Smält den vita chokladen, låt svalna lite.
  • Vispa mascapone och grädde till en krämig smet.
  • Vispa ner matchapulver, vaniljpulver och rivet limeskal.
  • Vänd ned den vita chokladen.
  • Rör samman och ställ i kylen för att stelna lite.
  • Spritsa frostingen på muffinsen när de är helt svala, annars smälter den.
 
En perfekt liten cupcake att imponera familj och vänner med. Ni kan räkna med att det kommer fler recept med matcha i framtiden. Ser verkligen fram emot att få experimentera i köket med den här smaken! :)
 
Bakning, Muffins | Bakning, Cupcakes, Matcha, Matchacupcakes, Matchamuffins, Muffins, recept | |
#1 - - Sanna:

Ser jättegott ut! Kolla gärna in mitt senaste recept också!

Svar: Tack, det var dom verkligen :)
Whisk and Stir

Upp