Örtbröd

 
Hej igen!

Tanken var att jag "bara" skulle lägga upp tre brödrecept den här veckan men så snubblade jag över det här receptet och var bara tvungen att testa det också! Så nu klämmer vi in det här som en liten extra bonus :)

Det här stora underbara örtbrödet är fantastiskt. Lätt att baka, du kan variera med dina favoritkryddor och det blir så snyggt när man gör ett så här stort brytbröd (självklart kan du använda en rund form istället om du vill). Det här brödet passar perfekt till vinterns alla soppor och är utmärkt när du har hela stora familjen över på middag (eller om du bara älskar bröd som jag) ;)

Recept:

  • 25 g blå jäst
  • 350 g vatten (3 ½dl)
  • 1 msk socker
  • 1 ½ tsk salt
  • 1 ½ msk valfria kryddor/örter (jag använde en blandning av timjan, rosmarin, basilika och oregano)
  • 528 g vetemjöl (ca 9 ½ dl)

Topping:

  • Valfritt (jag använde linfrön, chiafrön och havssalt med limesmak)
Gör så här:
  • Värm vattnet tills det är ljummet, antingen på spisen eller i mikron.
  • Smula ned jästen i en bunke och rör ut den med lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet.
  • Tillsätt socker, salt, kryddor och rör samman.
  • Tillsätt vetemjölet lite i taget tills degen är smidig och släpper kanterna på bunken helt.
  • Knåda till en smidig och elastisk deg (i maskin tar det 8-10 min).
  • Täck med en bakduk och jäs till dubbel storlek, ca 60 min.
  • Smörj och mjöla en bakform.
  • Häll upp din topping i olika skålar
  • Dela degen i ca 20-24 bitar, jag gjorde dem lite olika stora för att det skulle se lite roligare ut i formen.
  • Rulla till bollar och doppa i toppingen, jag försökte få så mycket som möjligt på toppen och lite runt omkring, inte så mycket på undersidan.
  • Lägg glest i formen (de jäser samman).
  • Täck med bakduk och jäs i 30 min.
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Grädda mitt i ugnen i ca 40 min. Provstickan ska vara helt torr när brödet är klart.
Jag ska erkänna att jag misslyckades lite med min jäsning, dom jäste väldigt lite. Jag tror det beror på att min degvätska var för kall. Får värma den lite mer nästa gång. Men men, sånt som händer även den bästa! Det smakade i alla fall fantastiskt och nu syns det ju att dom är hembakta med kärlek också ;) 
 
 
Bakning, Bröd, Recept | Bakning, Brytbröd, Bröd, recept, Örtbröd | |
#1 - - anannanland.blogg.se:

Åh vad gott!

Svar: Ja, det var dom verkligen. Så gott med kryddor i bröd! :D
Whisk and Stir

Upp