Muffins

Hej hopp alla bakglada!
VI kör vidare på temat lättbakat den här veckan, jag vill hinna bli lite varm ikläderna innan jag ger mig in på de mer avancerade recepten ;)
 
Här ska jag nu bjuda på mitt favoritrecept på muffins! Det här är ett basrecept och det som är så otroligt fantastiskt med det är att du antingen kan äta muffinsen precis som dom är eller variera smakerna i oändlighet! Receptet kommer ursprungligen från en gammal hemkunskapsbok men jag tycker att det förtjänar ett bättre öde än så! Det lyckas absolut varje gång, snabbt, enkelt och helt fantastiskt. Bara din egna fantasi sätter gränser för vad du kan göra med det här receptet! :)
 
Det här receptet blir 15-20 muffins beroende på hur stora formar du har :)
Recept:
  • 50g smör
  • 2½ dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 ägg
  • 1½ dl socker
  • ½ dl vatten eller mjölk
 
Förslag på smaker:
  • Blåbär
  • jordgubbar
  • hallon
  • lakrits (lakritspulver)
  • citron (rivet skal av en citron)
  • chokladbitar, grovt hackade
  • kakao (2 msk kakao + 1 tsk msk vaniljsocker)
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 200 grader och ställ ut muffinsformarna antingen på en vanlig plåt eller i en muffinsplåt.
  • Smält smöret i en kastrull och låt det svalna.
  • Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och om du har en torr smaktillsats (kakao eller liknande) i en skål.
  • Vispa ägg och socker poröst i en annan skål.
  • Sikta i mjölblandningen i äggsmeten och rör försiktigt.
  • Rör sedan ner det smälta smöret, vätskan (vatten eller mjölk) och eventuellt den fuktiga smaktillsatsen (så som bär, hackad choklad eller likande).
  • Fyll formarna till ungefär 2/3 med smeten.
  • Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter. Provstickan ska vara helt torr när muffinsen är färdiga.
  • Låt svalan något och njut sedan!
 
Jag tycker dom är godast nybakade, lite ljumna med ett stort glas kall mjölk ;)
Muffinsen på bilderna innehåller blåbär.
 
Bakning, Muffins, Recept | Bakning, Muffins, recept | |
Upp