Gräddfilslimpa

Hej alla!
Jaha då var det måndag igen! Jäklar vad helgerna skyndar förbi. Jag tyckte i alla fall att måndagen var utmärkt till att baka min Filmjölkslimpa igen, eftersom den förra är slut sedan länge. Men sen upptäckte jag att jag inte hade filmjölk hemma, surt sa räven. Men jag hittade 3 dl gräddfil i kylskåpet istället och började genast experimentera :D 
 
Jag använde mig av grundreceptet till filmjölkslimpa, vilket ni hittar här. Jag gjorde precis som i det receptet men ändrade enligt punkterna nedan:
  • Jag tillsatte ½ dl chiafrön till de torra ingredienserna, för att suga upp lite vätska från mjölken så att degen inte skulle bli mycket blötare än när jag använde filmjölk.
  • Istället för 4½ dl filmjölk använde jag 3 dl gräddfil och 1½ dl mjölk.
  • När jag hade blandat samman alla ingredienserna så lät jag smeten stå och dra till sig lite ca 30 minuter så att chiafröna skulle kunna svälla lite.
Resultatet blev fantastiskt! Precis lika god som filmjölkslimpan, tänk vilken tur det var att filmjölken var slut så att man fick experimentera fram ett nytt supergott bröd! Imorgon kommer det ett väldigt trevligt tips på vad du kan göra med den överblivna vaniljstången efter att du har skrapat ut alla fröna. Det vill du inte missa, hörs imorgon! :)
Bakning, Bröd, Recept | Bakning, Bröd, Filmjölkslimpa, Gräddfilslimpa, recept | |
Upp