Filmjölkslimpa

 
Hej på er! Den här veckan kommer jag att köra ett brödtema här på bloggen. Jag älskar bröd, det är något jag verkligen inte skulle kunna klara mig utan och det är en speciell känsla att kunna ta fram hembakat bröd ur frysen. Det är helt enkelt lite godare och lite bättre. Det är som Ernst säger "Man känner aldrig sig så rik som när man plockar ut färskt bröd ur ugnen." Jag kan inte annat än att hålla med honom! :D
 
Det här är också ett recept som kan varieras i en mindre oändlighet. Fröna kan du byta ut mot andra frön eller varför inte hackade nötter? Mjölet kan du byta ut mot det du tycker är godast eller varför inte bara ta det du råkar ha hemma, det brukar jag göra. Smidigt, snabbt och supergott! :D
 
Sist jag bakade det ersatte jag mjölet med 1dl vetemjöl, 2 dl grahamsmjöl, 2dl rågsikt och jag bytte ut hälften av havregrynen till rågflingor. Just för att det var det jag hade hemma. Blev supersmarrigt! Testa dig fram till just din favorit! :)
 
Recept:
  • 3dl vetemjöl
  • 2dl rågmjöl (grovt eller fint spelar ingen roll)
  • 2dl havregryn
  • 1dl linfrön
  • 2 tsk bikarbonat
  • 1.5 tsk salt
  • 4.5 dl filmjölk
  • 1 dl sirap
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Blanda ihop alla torra ingredienser i en stor skål.
  • Tillsätt filmjölk och sirap. Rör till en kladdig smet.
  • Täck en brödform med bakplåtspapper och häll i smeten.
  • Grädda längst ned i ugnen i ca 50 min. Tycker du att brödet blir för mörkt kan du täcka ytan med lite folie.
  • Låt brödet svalna ordentligt, gärna på ett galler så slipper du en "svampig botten"
Ät och njut! :)
 
Bakning, Bröd, Recept | Bakning, Bröd, Filmjölkslimpa, Limpa, recept | |
Upp