Dadelbollar med jordnötter

Hej på er alla!
 
Hoppas ni har en trevlig onsdagskväll. Är du precis som jag att du inte kan sluta äta sötsaker bara för att helgen är över (fast du kanske egentligen inte "borde")? Varför inte göra godsakerna på ingredienser som kroppen blir lite gladare av? :)
 
Jag ska erkänna att jag var jäkligt skeptisk till dadlar i början. Jag hade fått för mig att det var torrt och äckligt. Bara något som gamla människor åt. Men ack så fel jag hade! Om man köper dadlar som är färska så är dom mjuka och klibbiga och dom smakar kola! Så här kommer en variant på Dadelbollar som påminner ganska mycket om vanliga chokladbollar (vill du ha dom ännu kladdigare kan du tillsätta lite mer vätska, men var försiktigt så att det inte blir för mycket) :)
 
Recept:
  • 15 st färska dadlar (jag brukar köpa urkärnade dadlar så slipper man lite av jobbet ;) )
  • 2 dl jordnötter (kan bytas ut mot andra valfria nötter)
  • ½ dl kakaonibs (kan bytas ut mot 50 g finhackad mörk choklad)
  • 2 msk kallt kaffe
  • 2 msk kokosolja
  • 2 msk kakao
Topping:
  • Linfrön (jag tog frön istället för kokos eftersom jag inte tycker om kokos)
Gör så här:
  • Mixa alla ingredienserna tillsammans i en mixer/stavmixer/matberedare. Jag körde inte smeten helt slät utan lämnade den med lite bitar i (jag hade inte tålamodet att vänta tills smeten var helt slät men vill man ha den helt slät så är det bara att man kör den lite längre).
  • Ställ smeten i kylskåpet i ca 30 minuter.
  • Rulla till bollar i valfri storlek.
  • Rulla bollarna i toppingen.
  • Ställ i kylen i ca 60 min innan servering.
Mumsa med gott samvete! :)
 
Bakning, Nyttigt gott, Recept | Bakning, Chokladbollar, Dadelbollar, Dadelbollar med jordnötter, Nyttigt gott | |
Upp