Morots pops!

Godkväll på er alla!
 
Hoppas ni haft en trevlig lördag😊 Här kommer ett litet tips från mig. Igår var det ju morotskakans dag och det var supergott att mumsa i sig en ordentlig bit (eller flera) men idag står resterna i kylskåpet och ser lite ledsna ut. Så nu tänkte jag ta reda på resterna och göra lite morots pops!
 
Morots pops är precis som cake pops fast utan pinne och här får du frosting med i varje tugga vilket jag kan tycka är väldigt trevligt!😉 Det här receptet blev till när jag höll på experimenterade i köket och då körde jag helt på känn. Jag försökte uppskatta ungefär hur mycket att varje sak jag tog men det är som sagt på ett ungefär. Men bara ni är uppmärksamma på att smeten inte blir för blöt eller för torr så kommer det gå utmärkt!😉
 
Recept:
  • ca 100-150 g Morotskaka (jag hade bara tre morotsmuffins kvar så jag blev tvungen att fylla ut med lite sockerkaka som jag hittade i frysen)
  • 100-150 g färskost
  • Ca 1 dl florsocker
  • Ca 1 tsk citron (ta så mycket du vill ha eller uteslut helt)
  • 150 g vit choklad
  • Ev. strössel, hackade nötter eller annat till topping
Gör så här:
  • Smula ned kakan i en bunke. Välj själv hur fint du vill smula det eller om du vill ha lite större smulor.
  • Blanda ner färskosten tills det blir en ganska kladdig smet (men den ska fortfarande vara ganska fast)
  • Tillsätt florsockret och citron men se till att smaka av ofta så att det inte blir för surt eller för sött. 
  • Rulla till bollar i önskad storlek.
  • Ställ in smeten i frysen i ca 30 min. 
  • Smält den vita chokladen i vattenbad/mikron.
  • Doppa bollarna i den vita chokladen.
  • Passa på att lägg på din topping innan chokladen stelnar (det går ganska snabbt).
  • Låt bollarna stelna innan du hugger in på dom!😊
Ett enkelt och smidigt tips för rester. Funkar väldigt bra på andra mjuka kakor också. Bara att ni testar er fram! Ha en fortsatt trevlig helg på er alla fina😊
Bakning, Mjuka kakor, Recept, Tips | |
Upp