Ingefärsshots

Hej på er alla!

Hoppas ni haft en trevlig onsdag.

Idag ska jag bjuda er på ett recept för att hålla förkylningarna borta. Vi är verkligen inne i förkylningstider nu och vi vet alla hur drygt det är när man råkar ut för en långdragen förkylning. Inte nog med att det sätter käppar i hjulet i vardagslivet men tänk på hur mycket roligt man går miste om när man ligger där på soffan och snorar. Nej nu jäklar ska vi hålla de där virusen borta!

Här kommer ett recept späckat med massa antioxidanter och visste du att ingefäran är anti-inflammatoriskt? Det är en av anledningarna till att jag inte vill hetta upp vattnet när jag gör den här drycken. Mycket av de nyttiga som finns i örten (japp, ingefära är en ört) försvinner nämligen när det hettas upp så kör på kallt vatten! :)

Recept:

  • 2-3 cm ingefära
  • 1 liter vatten
  • 1 dl pressad citron
  • 1-2 msk honung

Gör så här:

  • Skala och riv sedan ingefäran i en bunke.
  • Slå på 1 liter kallt vatten
  • Låt stå ca 1½ timme.
  • Tillsätt den pressade citronen, honungen och vispa runt ordentligt så att det blandas.
  • Låt stå 30-60 minuter och rör i det då och då
  • Sila av juicen och häll upp på flaska.

Flaskan håller ca 2 veckor i kylskåpet. Ta en shots om dagen (ca 4 cl) och känn hur energin bara strömmar in i dig! Så shota på och håll dom där basiluskerna borta! :D

 
 
Bakning, Dryck, Recept | Bakning, Ingefära, Ingefärsshots, recept | |
#1 - - josefine:

Hoppas du har haft en bra dag :)

Svar: Tack, det har jag verkligen haft! Hoppas du också haft det😊
Whisk and Stir

#2 - - Amanda:

Åh, det där ska jag verkligen prova!

Svar: Vad roligt!😊
Whisk and Stir

Upp