Rosmåne

God kväll på er alla!
Idag tänker jag bjuda på ett väldigt spännande recept, tredje advent till ära. En aning bökigare än dom recepten jag brukar tipsa om men det är det värt! Läs bara igenom receptet noga innan du börjar så lovar jag att det kommer gå galant. Det är första gången jag bakar den men jag kan säga redan nu att den kommer att bli en ny julfavorit.
 
Det här receptet kom jag över på ett helt oväntat sätt. Jag lyssnade nämligen på julkalendern på Storytel, Westins bageri och café, förra året och där bakar dom den här kakan. Och till min stora lycka hittade jag receptet på deras blogg så här kommer det nu fast jag har halverat det och gjort om det lite med min egna lila twist!😊
 
Recept:
  • 72 g socker
  • 125 g rumsvarmt smör
  • 72 g florsocker
  • ½ tsk vaniljfrön
  • 2 st rumsvarma ägg
  • 2 st rumsvarma äggulor
  • 95 g vetemjöl
  • 32 g maizena
  • ½ tsk kardemumma
  • ½ tsk rosvatten 
  • 1/4 apelsin finrivet skal och saft
Smet 2:
  • 72 g mandelmassa
  • 42 g socker
  • 25 g rumsvarmt smör
  • 1 st rumsvarmt ägg
Glasyr:
  • 150 g florsocker 
  • 1 tsk rosvatten
  • Lite pressad apelsin
  • granatäpplekärnor
  • pistagenötter 
Gör så här: 
  • Smörj och sockra en springform, min var 18 cm.
  • Sätt ugnen på 180 grader.
  • Vispa socker, smör, florsocker och vaniljfrön tills det blir fluffigt.
  • Tillsätt ägg och äggula lite i taget medans du vispar på lägsta hastighet tills allt har blandats ihop ordentligt.
  • Blanda mjöl och maizena i en bunke.
  • Sikta ner mjölblandningen i smeten.
  • Tillsätt kardemumma, rosvatten och rivet skal och saften från apelsin. Rör ihop till en jämn smet.
Smet 2:
  • Riv mandelmassan.
  • Tillsätt sockret och blanda samman.
  • Tillsätt smöret lite i taget och blanda ordentligt mellan gångerna.
  • Tillsätt till sist ägget och blanda samman ordentligt.
  • Vänd försiktigt ihop smet 1 och smet två.
  • Grädda mitt i ugnen i 50-60 min. Kakan ska bli gyllene och börja släppa i kanterna när den är klar (om kakan blir för mörk kan du lägga lite folie över medans du flyttar ner gallret i ugnen och sänka temperaturen lite).
  • Låt kakans svalna.
Glasyr:
  • Häll upp florsockret i en skål och tillsätt rosvattnet.
  • Tillsätt sedan lite apelsinsaft i taget medan du rör om mellan gångerna. När du fått en tjock och jämn glasyr brer du den över kakan.
  • Strö över lite granatäpplekärnor.
  • Hacka några pistagenötter och strö över.
 Servera och njut av denna vackra kaka som får sin otroligt goda smak av rosvattnet!😊
Bakning, Julbak, Mjuka kakor, Recept | Rosmåne, Rosvatten, recept | |
Upp